Nieuczciwa konkurencja w aspekcie wielkich wydarzeń sportowych
Abstrakt
Wielkie wydarzenia sportowe, do których zaliczyć można w szczególności mistrzostwa kontynentów oraz igrzyska olimpijskie i paraolimpijskie posiadają ogromny potencjał ekonomiczny. Potencjał ten jest wykorzystywany przez przedsiębiorców, w tym reklamodawców i sponsorów. Jednym z elementów prowadzonej w tym obszarze rywalizacji są także takie działania podejmowane przez przedsiębiorców, które mogą być kwalifikowane jako przejawy nieuczciwej konkurencji. Celem niniejszego artykułu jest omówienie najbardziej charakterystycznych działań podejmowanych w tym zakresie przez przedsiębiorców, co w szczególności dotyczy marketingu i reklamy oraz sponsoringu. Zagadnienia te omówione zostały na tle przepisów dotyczących zwalczania nieuczciwej konkurencji. W rezultacie przeprowadzonych rozważań oraz przeanalizowanych w tym zakresie przejawów nieuczciwej konkurencji, w opinii autora nie jest konieczna interwencja prawodawcy. Obowiązujące regulacje prawne charakteryzujące się znaczną elastycznością, należy uznać za wystarczające do zapobiegania ewentualnym czynom nieuczciwej konkurencji, także tam gdzie przedsiębiorcy działają w sposób niestandardowy.
Słowa kluczowe:
prawo zwalczania nieuczciwej konkurencji, własność intelektualna, największe wydarzenia sportowe, reklama, sponsoring, ambush marketingBibliografia
J. Ablewicz, Nieuczciwa reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji, „Zeszyty Naukowe MWSE” 2004, z. 6 Google Scholar
Biała księga na temat sportu, Bruksela, dnia 11.7.2007, KOM(2007) 391 wersja ostateczna, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A52007DC0391 Google Scholar
D. du Cane, Nieuczciwa konkurencja a dobre obyczaje oraz class action po polsku, „Przegląd Prawa Handlowego” 2009, nr 3 Google Scholar
P. Chańko, Reklama naruszająca zasady moralne i uczciwość obrotu gospodarczego – uwagi na tle wyroku Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 3.02.2017 r., I ACa 740/16 [w:] Reklama. Aspekty prawne, M. Namysłowska (red.), Warszawa 2012 Google Scholar
M. Datko, Media, gwiazdy i zagrożenia w sponsoringu sportowym, www.sponsoring.pl Google Scholar
K. Dobieżyński, Ochrona organizatorów wielkich wydarzeń sportowych w środowisku cyfrowym – poszukiwanie nowych rozwiązań prawnych w Unii Europejskiej, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 2019, No. 3977 Google Scholar
K. Grzybczyk, Prawo reklamy, Warszawa 2012 Google Scholar
D. Hasik, Charakterystyka i ocean prawna praktyk ambush marketingowych w kontekście zbliżających się Euro 2012 [w:] Reklama. Aspekty prawne, M. Namysłowska (red.), Warszawa 2012 Google Scholar
A. Janiuk, Współpraca trwa! Heineken przedłużył sponsoring UEFA Champions League, “Sportmarketing”, 23.092023 (https://www.sportmarketing.pl/aktualnosci/50831/wspolpraca-trwa-heineken-przedluzyl-sponsoring-uefa-champions-league/), data wejścia: 20.04.2024 Google Scholar
M. Kępiński (red.), System prawa prywatnego. Prawo konkurencji, Warszawa 2014 Google Scholar
J. Kornaszewska, Zjawisko sponsoringu – pozytywna czy negatywna praktyka rynkowa? „Palestra” 2014, nr 7-8 Google Scholar
M. Kubiak, K. Kucharska, Prawne aspekty cyfrowego i dynamicznego lokowania produktu, [w:] Reklama. Aspekty prawne. Nowe wyzwania, M. Namysłowska (red.), Warszawa 2022 Google Scholar
M. Kucharski, Sponsoring sportowy jako element zarzadzania społeczną odpowiedzialnością biznesu przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie” 2013, nr 9 Google Scholar
A. Mikołajczyk, Ambush marketing na międzynarodowych imprezach sportowych, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” 2009, nr 6 Google Scholar
A. Mikołajczyk, Dopuszczalność stosowania reklamy porównawczej w obszarze prawnym Unii Europejskiej, „Studia Gdańskie, Wizje i rzeczywistość” 2007, nr 4, t. IV Google Scholar
E. Nowińska, K. Szczepkowska-Kozłowska, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2018 Google Scholar
K. Pawlak-Kołodziejska, Etyczne dylematy w zarządzaniu działalnością reklamową, „Współczesne Zarządzanie” 2013, nr 1 Google Scholar
T. Pietryga, UEFA podzieli się tortem tylko z wybranymi, „Rzeczpospolita”, 15.05.2008 r. (https://www.rp.pl/prawo-w-firmie/art8202201-uefa-podzieli-sie-tortem-tylko-z-wybranymi), data wejścia: 22.04.2024 r. Google Scholar
Z. Pinkalski, Ambush marketing – charakterystyka i ocena prawna zjawiska w perspektywie Euro 2012, „Przegląd Prawa Handlowego” 2011, nr 1 Google Scholar
M. Strzelecki, Ambush marketing – czy UEFA ma wyłączność na skojarzenia z EURO 2012? „Prawo reklamy”, 27 Maj 2012 (https://praworeklamy.pl/2012/05/27/ambush-marketing-czy-uefa-ma-wylacznosc-na-skojarzenia-z-euro-2012/), data wejścia: 16.11.2023 Google Scholar
G. Szczuka, R. Bęben, Niestandardowe narzędzia komunikacji marketingowej jednostek samorządu terytorialnego, „Journal of Management and Finance” 2018, Vol. 16, No. 3/3 Google Scholar
J. Szwaja, K. Jasińska [w:] Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, J. Szwaja (red.), Warszawa 2013 Google Scholar
D. Walewska, Przełom w historii olimpiad. W Paryżu będą reklamować piwo, „Rzeczpospolita” (https://www.rp.pl/przemysl-spozywczy/art39692771-przelom-w-historii-olimpiad-w-paryzu-beda-reklamowac-piwo), data wejścia: 19.04.2024 Google Scholar
K. M. Westfal, Znaki towarowe w sporcie, „QUALITY IN SPORT” 2015, nr 4 (1) Google Scholar
D. Wolski, Ambush marketing jako przejaw nieuczciwej konkurencji [w:] Prawne aspekty funkcjonowania federacji sportowych, Podsumowanie ogólnopolskiej konferencji naukowej, M. Biliński (red.), Kraków 2014 Google Scholar
D. Wolski, Regulacje przyjmowane przez międzynarodowe organizacje sportowe a prawo krajowe, „Problemy Współczesnego Prawa Międzynarodowego, Europejskiego i Porównawczego” 2016, vol. XIV Google Scholar
D. Wolski, Zwalczanie nieuczciwej konkurencji w reklamie – uwagi z pogranicza prawa publicznego i prywatnego [w:] Reklama. Aspekty prawne. Nowe wyzwania, M. Namysłowska (red.), Warszawa 2022 Google Scholar
K. Zapolska, Ewolucja podstaw normatywnych wolności gospodarczej w Polsce w XX wieku, „Miscellanea Historico-Iuridica” 2019, Tom XVIII, z. 2 Google Scholar
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.