Unfair competition in the aspect of the biggest sporting events
Abstract
The biggest sporting events, the Olympic and Paralympic Games, have great economic potential. This potential is utilized by businesses, including advertisers and sponsors. One of the components of rivalry carried out in this field is the activities of the businesses that can be qualified as symptoms of unfair competition. The main objective of this paper is to discuss the main characteristic activities undertaken by businesses to this extent, which concern marketing and advertising as well as sponsorship. The above issues have been discussed against the background of legislation combating unfair competition. As a result of the discussion and analysis of symptoms of unfair competition that have been conducted in that scope, the author thinks that no intervention of a legislator is needed. The existing legislation characterized by flexibility seems to be sufficient in preventing potential acts of unfair competition, including nonstandard forms of business activity.
Keywords:
law combating unfair competition, intellectual property, the biggest sporting events, advertising, sponsoring, ambush marketingReferences
J. Ablewicz, Nieuczciwa reklama jako czyn nieuczciwej konkurencji, „Zeszyty Naukowe MWSE” 2004, z. 6 Google Scholar
Biała księga na temat sportu, Bruksela, dnia 11.7.2007, KOM(2007) 391 wersja ostateczna, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A52007DC0391 Google Scholar
D. du Cane, Nieuczciwa konkurencja a dobre obyczaje oraz class action po polsku, „Przegląd Prawa Handlowego” 2009, nr 3 Google Scholar
P. Chańko, Reklama naruszająca zasady moralne i uczciwość obrotu gospodarczego – uwagi na tle wyroku Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 3.02.2017 r., I ACa 740/16 [w:] Reklama. Aspekty prawne, M. Namysłowska (red.), Warszawa 2012 Google Scholar
M. Datko, Media, gwiazdy i zagrożenia w sponsoringu sportowym, www.sponsoring.pl Google Scholar
K. Dobieżyński, Ochrona organizatorów wielkich wydarzeń sportowych w środowisku cyfrowym – poszukiwanie nowych rozwiązań prawnych w Unii Europejskiej, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 2019, No. 3977 Google Scholar
K. Grzybczyk, Prawo reklamy, Warszawa 2012 Google Scholar
D. Hasik, Charakterystyka i ocean prawna praktyk ambush marketingowych w kontekście zbliżających się Euro 2012 [w:] Reklama. Aspekty prawne, M. Namysłowska (red.), Warszawa 2012 Google Scholar
A. Janiuk, Współpraca trwa! Heineken przedłużył sponsoring UEFA Champions League, “Sportmarketing”, 23.092023 (https://www.sportmarketing.pl/aktualnosci/50831/wspolpraca-trwa-heineken-przedluzyl-sponsoring-uefa-champions-league/), data wejścia: 20.04.2024 Google Scholar
M. Kępiński (red.), System prawa prywatnego. Prawo konkurencji, Warszawa 2014 Google Scholar
J. Kornaszewska, Zjawisko sponsoringu – pozytywna czy negatywna praktyka rynkowa? „Palestra” 2014, nr 7-8 Google Scholar
M. Kubiak, K. Kucharska, Prawne aspekty cyfrowego i dynamicznego lokowania produktu, [w:] Reklama. Aspekty prawne. Nowe wyzwania, M. Namysłowska (red.), Warszawa 2022 Google Scholar
M. Kucharski, Sponsoring sportowy jako element zarzadzania społeczną odpowiedzialnością biznesu przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie” 2013, nr 9 Google Scholar
A. Mikołajczyk, Ambush marketing na międzynarodowych imprezach sportowych, „Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość” 2009, nr 6 Google Scholar
A. Mikołajczyk, Dopuszczalność stosowania reklamy porównawczej w obszarze prawnym Unii Europejskiej, „Studia Gdańskie, Wizje i rzeczywistość” 2007, nr 4, t. IV Google Scholar
E. Nowińska, K. Szczepkowska-Kozłowska, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2018 Google Scholar
K. Pawlak-Kołodziejska, Etyczne dylematy w zarządzaniu działalnością reklamową, „Współczesne Zarządzanie” 2013, nr 1 Google Scholar
T. Pietryga, UEFA podzieli się tortem tylko z wybranymi, „Rzeczpospolita”, 15.05.2008 r. (https://www.rp.pl/prawo-w-firmie/art8202201-uefa-podzieli-sie-tortem-tylko-z-wybranymi), data wejścia: 22.04.2024 r. Google Scholar
Z. Pinkalski, Ambush marketing – charakterystyka i ocena prawna zjawiska w perspektywie Euro 2012, „Przegląd Prawa Handlowego” 2011, nr 1 Google Scholar
M. Strzelecki, Ambush marketing – czy UEFA ma wyłączność na skojarzenia z EURO 2012? „Prawo reklamy”, 27 Maj 2012 (https://praworeklamy.pl/2012/05/27/ambush-marketing-czy-uefa-ma-wylacznosc-na-skojarzenia-z-euro-2012/), data wejścia: 16.11.2023 Google Scholar
G. Szczuka, R. Bęben, Niestandardowe narzędzia komunikacji marketingowej jednostek samorządu terytorialnego, „Journal of Management and Finance” 2018, Vol. 16, No. 3/3 Google Scholar
J. Szwaja, K. Jasińska [w:] Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, J. Szwaja (red.), Warszawa 2013 Google Scholar
D. Walewska, Przełom w historii olimpiad. W Paryżu będą reklamować piwo, „Rzeczpospolita” (https://www.rp.pl/przemysl-spozywczy/art39692771-przelom-w-historii-olimpiad-w-paryzu-beda-reklamowac-piwo), data wejścia: 19.04.2024 Google Scholar
K. M. Westfal, Znaki towarowe w sporcie, „QUALITY IN SPORT” 2015, nr 4 (1) Google Scholar
D. Wolski, Ambush marketing jako przejaw nieuczciwej konkurencji [w:] Prawne aspekty funkcjonowania federacji sportowych, Podsumowanie ogólnopolskiej konferencji naukowej, M. Biliński (red.), Kraków 2014 Google Scholar
D. Wolski, Regulacje przyjmowane przez międzynarodowe organizacje sportowe a prawo krajowe, „Problemy Współczesnego Prawa Międzynarodowego, Europejskiego i Porównawczego” 2016, vol. XIV Google Scholar
D. Wolski, Zwalczanie nieuczciwej konkurencji w reklamie – uwagi z pogranicza prawa publicznego i prywatnego [w:] Reklama. Aspekty prawne. Nowe wyzwania, M. Namysłowska (red.), Warszawa 2022 Google Scholar
K. Zapolska, Ewolucja podstaw normatywnych wolności gospodarczej w Polsce w XX wieku, „Miscellanea Historico-Iuridica” 2019, Tom XVIII, z. 2 Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.