U progu zmian. Projekt wprowadzenia testamentu audiowizualnego do polskiego porządku prawnego
Izabela Pawłowska
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczyhttps://orcid.org/0000-0003-2532-3730
Abstrakt
Postęp technologiczny wpływa na wiele dziedzin życia. Nie bez wpływu pozostaje, także na regulacje prawne, które nie nadążają za zmianami. W wielu dziedzinach życia widoczna jest również tendencja do ułatwiania pewnych czynności i formalności. Polski projektodawca, proponuje wdrożenie do porządku prawnego pewnej nowości, o której jednak mówi się już od wielu lat, zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. Do tej pory, żaden z europejskich krajów nie wprowadził do swojego porządku prawnego oficjalnego testamentu audiowizualnego, ma się to zmienić, za sprawą propozycji polskiego Ministerstwa Sprawiedliwości. Celem niniejszego artykułu jest przeanalizowanie propozycja polskiego projektodawcy dotyczącej wprowadzenia testamentu audiowizualnego. Autorka zweryfikuje kierunek zmian, w kontekście innych możliwości, przede wszystkim w zakresie formy testamentu audiowizualnego. Poruszone zostaną kwestie związane z potencjalnym ryzykiem dotyczącym zmiany prawa w tym zakresie, a także korzyści, które proponowana zmiana może przynieść oraz korzyści, których proponowana zmiana nie przyniesie z uwagi na kształt proponowanych rozwiązań. Autorka podejmie próbę oceny zmiany polskiego prawa spadkowego w kontekście testamentu audiowizualnego oraz zweryfikuje cel przyszłej nowelizacji.
Słowa kluczowe:
prawo cywilne, testament, forma testamentu, testament audiowizualnyBibliografia
A. Bieranowski [w:] M. Goettel, A. Bieranowski, P. Bogdalski, Prawo cywilne zarys wykładu, red. M. Goettel, Warszawa 2022. Google Scholar
A. Formicka, Zastosowanie nowoczesnych technologii w testowaniu na przykładzie videotestamentu, Prawo Mediów Elektronicznych, nr 2/2019. Google Scholar
A. Pabin, Testament jako akt sformalizowany – uwagi w sprawie przyszłego kształtu regulacji dotyczących formy rozrządzeń testamentowych, SP 2016, nr 1. Google Scholar
A. Sylwestrzak [w:] Kodeks cywilny. Komentarz aktualizowany, red. M. Balwicka-Szczyrba, LEX/el. 2024. Google Scholar
J. Korgul, K. Zaboronek, Testament audiowizualny: Rewolucyjna zmiana czy zagrożenie dla ostatniej woli testatora? https://www.prawo.pl/prawo/testament-audiowizualny-szanse-i-zagrozenia,527054.html. Google Scholar
A. Kidyba, E. Niezbecka [w:] A. Kidyba, E. Niezbecka, Kodeks cywilny. Komentarz. Tom IV. Spadki, wyd. IV, Warszawa 2015. Google Scholar
J.M. Szczygieł, Trwały nośnik w obrocie konsumenckim, Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny 2017, NR 3 (6), DOI: 10.7172/2299-5749.IKAR.3.6.2. Google Scholar
J. Turłukowski, Sporządzenie testamentu w praktyce, Warszawa 2009. Google Scholar
J. Wierciński, Uwagi o zamiarze testowania (animus testandi), PS 2012, nr 7-8. Google Scholar
J. Rudnicki, Rzymski wzorzec w prawie spadkowym oraz plusy i minusy wideotestamentu, Forum prawnicze 2020, DOI:10.32082/fp.v0i4(60).329. Google Scholar
M. Maciejewska-Szałas [w:] Kodeks cywilny. Komentarz aktualizowany, red. M. Balwicka-Szczyrba, A. Sylwestrzak, LEX/el. 2024. Google Scholar
M. Perka, Zasada favor testamenti w prawie spadkowym, Palestra 5/2017, https://palestra.pl/pl/czasopismo/wydanie/5-2017/artykul/zasada-favor-testamenti-w-prawie-spadkowym. Google Scholar
M. Rzewuski, Podpis spadkodawcy na testamencie własnoręcznym, Warszawa 2014. Google Scholar
M. Załucki, Videotestament. Prawo spadkowe wobec nowych technologii, Warszawa 2018. Google Scholar
P. Rochowicz, Produkcja prawa w 2023 r. bliska rekordu. 25 888 stron aktów prawnych, https://www.rp.pl/prawo-dla-ciebie/art39643071-produkcja-prawa-w-2023-r-bliska-rekordu-25-888-stron-aktow-prawnych. Google Scholar
S. Wójcik [w:] J.St. Piątkowski (red.), System prawa cywilnego, t.4, Prawo spadkowe, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk- Łódź 1986. Google Scholar
Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/slowniki/audiowizualny.html. Google Scholar
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0003-2532-3730
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.