Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 kwietnia 2014 r. w sprawie II OSK 637/14 dotyczącego formy oświadczenia organu gminy zgłaszającego swojego reprezentanta do stanowisk w spółce prawa handlowego (glosa częściowo aprobująca)


Abstrakt

Przedmiotem prezentowanej glosy jest interpretacji przepisów antykorupcyjnych wprowadzonych przez ustawodawcę w celu przeciwdziałania powstawaniu konfliktom interesów pomiędzy interesem publicznych a interesem prywatnym funkcjonariusza publicznego. Jednym ze środków przeciwdziałania takim przypadkom jest zakaz łączenia stanowisk publicznych m.in. z pełnienia funkcji w organach nadzoru spółek komunalnych. Od powyższego zakazu ustawodawca przewidział wyjątek. Dopuszczalne jest pełnienie funkcji członka rady nadzorczej w przypadku gdy osoba do jej pełnienia została zgłoszona m.in. przez jednostkę samorządu terytorialnego. Po analizie Autor wskazuje, że podmiotem uprawnionym do zgłoszenia osoby do pełnienia funkcji jest organ wykonawczy tej jednostki, nawet gdy pełni on funkcje zgromadzenia wspólników jednoosobowej spółki kapitałowej. Istotne jest aby zgłoszenie formalnie było dokonane właśnie przez podmiot reprezentujący jednostkę samorządu terytorialnego, bez znaczenia jest natomiast fakt czy było ono inspirowane przez inne osoby. Jedynie w takiej sytuacji zostaną spełnione przesłanki ustawowe wyjątku od zakazu łączenia funkcji publicznej z członkowstwem w radzie nadzorczej spółki komunalnej


Słowa kluczowe:

gmina, spółka komunalna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, antykorupcja, wybór członków zarządu spółki, zgłoszenie, zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.


Fleszar M., Rada nadzorcza spółki komunalnej z udziałem jednostki samorządu terytorialnego, Warszawa 2020.   Google Scholar

Gontarski W., Dziurawe prawo, „Rzeczpospolita” z 11 sierpnia 2003 r., s. C3   Google Scholar

Kwaśnicki R.L., Ustawa antykorupcyjna: nieprecyzyjne przepisy do zmiany, „Rzeczpospolita” z 6 maja 2008 r., s. C3   Google Scholar

Makowski K., Organy samorządu terytorialnego a spółki komunalne. Praktyka w gminach i teoria, „Krakowskie Studia Małopolskie” 2014, nr 19.   Google Scholar

Popielarski B., Pojęcie reprezentanta Skarbu Państwa w radzie nadzorczej spółki kapitałowej na gruncie tzw. ustawy antykorupcyjnej, „Monitor Prawniczy” 2005, nr 5.   Google Scholar

Rzetecka-Gil A., Pojęcie zgłoszenia. Por. też: wyrok SN z dnia 21 września 2006 r.,I CSK 120/06, „Biuletyn Sądu Najwyższego” 2007, nr 1.   Google Scholar

Rzetecka-Gil A., Ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Komentarz, Warszawa 2009.   Google Scholar

Rzetecka-Gil A., Pojęcie zgłoszenia w rozumieniu przepisu art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu w prowadzeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Glosa do wyroku NSA z dnia 23 kwietnia 2014 r., II OSK 637/2014, 2014, Lex.   Google Scholar

Rzetecka-Gil A., Z problematyki zakazów związanych z członkostwem w radach nadzorczych spółek publicznych, „Przegląd Prawa Handlowego” 2015, nr 6.   Google Scholar

Rzetecka-Gil A., Zgłoszenie prezydenta miasta do rady nadzorczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – spełnienie przesłanek z art. 6 ustawy antykorupcyjnej. Glosa do wyroku WSA z dnia 27 lutego 2018 r., VIII SA/Wa 658/17, 2018, Lex.   Google Scholar

Walczak W., Wyznaczenie prezydenta miasta do pełnienia funkcji w radzie nadzorczej spółki kapitałowej, „Wiedza Prawnicza” 2014, nr 2.   Google Scholar

Walczak W., Wybrane problemy organizacyjno-prawne związane z procesami wyznaczania członków rad nadzorczych spółek miejskich, „Samorząd Terytorialny” 2014,nr 6.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-12-20

Cited By /
Share

Zięty, J. J. (2020). Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 kwietnia 2014 r. w sprawie II OSK 637/14 dotyczącego formy oświadczenia organu gminy zgłaszającego swojego reprezentanta do stanowisk w spółce prawa handlowego (glosa częściowo aprobująca). Studia Prawnoustrojowe, (50). https://doi.org/10.31648/sp.6064