Etatyzacja remedium na prywatyzację
Witold Małecki
a:1:{s:5:"pl_PL";s:23:"Uniwersytet Wrocławski";}Abstrakt
W ciągu trzech dekad istnienia III Rzeczypospolitej polityka państwa w odniesieniu do majątku państwowego w gospodarce podlegała istotnym zmianom. Po transformacji ustrojowej na szeroką skalę prowadzono procesy komercjalizacji i prywatyzacji, w rezultacie którego przedsiębiorstwa państwowe zmieniły formę prawną działalności i trafiły (w znacznej części) w ręce prywatne. Od 2015 r. w działaniach ustawodawcy i władz państwowych dostrzegalna jest polityka etatyzacji, w rezultacie której podmioty prywatne są przejmowane przez Skarb Państwa i inne osoby prawne znajdujące się pod kontrolą państwa. Celem artykułu „Etatyzacja remedium na prywatyzację” jest przedstawienie regulacji prawnych, na podstawie których niegdyś prowadzona była prywatyzacja, a obecnie – realizowana jest etatyzacja. W artykule stwierdzono, że zmiana kierunku polityki państwa w odniesieniu do majątku państwowego w gospodarce znalazła odzwierciedlenie na gruncie ustawodawstwa zwykłego. Niezmienione pozostają przepisy Konstytucji RP, przy czym dalsze poszerzanie majątku państwowego może prowadzić do zaburzenia dominacji własności prywatnej w ustroju gospodarczym Rzeczypospolitej Polskiej. Stanowiłoby to naruszenie art. 20 Konstytucji RP, który do podstaw ustroju gospodarczego RP (filarów społecznej gospodarki rynkowej) zalicza własność prywatną.
a:1:{s:5:"pl_PL";s:23:"Uniwersytet Wrocławski";}