Problematyka kompetencji cyfrowych kadr administracji publicznej jako istotnego czynnika procesu transformacji cyfrowej jednostek samorządu terytorialnego w Polsce
Anna Łukaszuk
Uniwersytet RzeszowskiAbstrakt
W otaczającej nas rzeczywistości nowoczesnych technologii, kompetencje cyfrowe odgrywają zasadniczą rolę w procesie rozwoju. Progres w zakresie podnoszenia kompetencji cyfrowych kadr administracji publicznej jest niezadawalający i stanowi zasadniczą barierę w procesie transformacji cyfrowej administracji publicznej. Od wielu lat sygnalizowany jest problem związany z deficytem zarówno wysokokwalifikowanych kadr jak i wiedzy po stronie administracji publicznej w obszarze nowoczesnych technologii ICT i zarządzania IT. Równie istotnym zagadnieniem jest poziom owych kompetencji. W kontekście wykonywania zadań administracji publicznej, nie mogą one ograniczać się jedynie do sfery czysto technicznej, ale przede wszystkim powinny mieć praktyczny wymiar stosowania technologii cyfrowych, który polega na odpowiadaniu na realne potrzeby obywateli, usuwaniu barier, upraszczaniu procesów i zmniejszaniu kosztów własnego funkcjonowania. Problematyka rozwoju kompetencji cyfrowych kadr administracji publicznej, stanowi ważne zagadnienie w obszarze transformacji cyfrowej jednostek samorządu terytorialnego, który należy rozumieć jako całokształt przemian zachodzących w samorządzie terytorialnym dotyczących usług, procesów, zasobów, kultury organizacyjnej samorządu oraz kompetencji wykorzystujących technologie cyfrowe. Celem artykułu jest analiza problematyki rozwoju kompetencji cyfrowych w administracji publicznej na przykładzie procesu transformacji cyfrowej jaki dokonuje się w jednostkach samorządu terytorialnego. Rozważania poczynione w artykule posłużyć mają ustaleniu problemów występujących w tej materii, jak również ustaleniu ich przyczyn.
Słowa kluczowe:
prawo administracyjne, kompetencje cyfrowe, transformacja cyfrowa, jednostki samorządu terytorialnego, zasoby ludzkie administracji publicznejBibliografia
Cyfrowa transformacja w Polsce. W kierunku nowoczesnej gospodarki i administracji, https://koliber.org/analiza-cyfrowa-transformacja-w-polsce-w-kierunku-nowoczesnej-gospodarki-i-administracji/ Google Scholar
Cyfryzacja KPRM, Kompetencje cyfrowe https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/kompetencje-cyfrowe Google Scholar
DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe, Publications Office of the European Union Luxembourg 2013. Google Scholar
Europejska Agenda Cyfrowa https://www.europarl.europa.eu/factsheets/pl/sheet/64/digital-agenda-for-europe Google Scholar
Głomb K., Kulisiewicz T., Jakubowski M., Krawczyk A., Nowakowski Z., Złotnicki A., Gajderowicz T., Kompetencje przyszłości w czasach cyfrowej dysrupcji , Studium wyzwań dla Polski w perspektywie roku 2030, Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”, Fundacja Naukowa Evidence Institute, Warszawa 2019. Google Scholar
Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) na 2021 r. Polska, Komisja Europejska 2021. Google Scholar
Instytut Badań Edukacyjnych, Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC), Warszawa 2013. Google Scholar
Jasiewicz J., Filiciak M., Mierzecka A., Śliwowski K., Klimczuk A., Kisilowska M., Tarkowski A., Zadrożny J., Ramowy katalog kompetencji cyfrowych (Framework Directory of Digital Skills), Centrum Cyfrowe Projekt Polska, Warszawa 2015. Google Scholar
Kaczyńska A., Kańduła S., Przybylska J., Transformacja cyfrowa z punktu widzenia samorządu terytorialnego – wybrane zagadnienia, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 65 (1/2021). Google Scholar
Kompetencje — Centrum Kompetencyjne Administracji (CKA) http://archiwum.mc.gov.pl/konsultacje/program-zintegrowanej-informatyzacji-panstwa/kompetencje-centrum-kompetencyjne-administracji-cka-0 Google Scholar
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności, Warszawa 04.2021, Projekt Umowy partnerstwa Polityki Spójności 2021-2027. Google Scholar
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawski Instytut Studiów Ekonomicznych & Centrum Cyfrowe Projekt Polska, Analiza doświadczeń oraz identyfikacja dobrych praktyk w obszarze wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych w kontekście przygotowania szczegółowych zasad wdrażania Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020 oraz koordynacji celu tematycznego. Raport końcowy. Google Scholar
Najwyższa Izba Kontroli, Departament Administracji Publicznej Informacja o wynikach kontroli, Działania organów administracji publicznej na rzecz podnoszenia kompetencji cyfrowych społeczeństwa , KAP.430.017.2021 Nr ewid. 182/2021/P/21/003/KAP, Warszawa 11.01.2022. Google Scholar
Opinia Europejskiego Komitetu Regionów – Wzmocnienie sprawowania władzy na szczeblu lokalnym i demokracji przedstawicielskiej dzięki nowym instrumentom technologii cyfrowej COR 2020/00830 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52020IR0830 Google Scholar
Plan działania w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021–2027 https://education.ec.europa.eu/pl/focus-topics/digital-education/digital-education-action-plan Google Scholar
Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych do roku 2030 Projekt, Warszawa październik 2019. Google Scholar
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia wieloletniego programu rządowego pod nazwą Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych (PRKC) https://www.gov.pl/web/premier/projekt-uchwaly-rady-ministrow-w-sprawie-ustanowienia-wieloletniego-programu-rzadowego-pod-nazwa-program-rozwoju-kompetencji-cyfrowych-prkc2 Google Scholar
Projekt Antykryzysowa Platforma Rozwiązań Technologicznych dla samorządów https://pfrdlamiast.pl/platforma-antykryzysowa.html Google Scholar
Uniwersytet Rzeszowski