Szanse i zagrożenia dla administracji publicznej w świadczeniu usług drogą elektroniczną
Paweł Romaniuk
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
Współczesna realizacja usług drogą elektroniczną w administracji publicznej, jest jedną z form załatwiania spraw urzędowych. Przyjęte podstawy prawne w zakresie świadczenia elektronicznych usług, zapewniają widoczną dynamikę rozwoju nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Takie rozwiązania wymagają nieustannych zmian legislacyjnych. Przyjęcie przez ustawodawcę modelu delegacji ustawowych do regulowania poszczególnych tematów, silnie powiązanych ze świadczeniem elektronicznych usług, zapewnia dostosowanie tych przepisów do bardzo szybko zmieniającego się otoczenia technologicznego. Celem artykułu jest wskazanie, że pojawiające się możliwości w zakresie rozwoju tej sfery życia publicznego, niewątpliwie napotykają także na różnorodne problemy i bariery. Niniejszy artykuł przybliża aspekty związane z rozwojem elektronicznej administracji, wskazując zarówno na szanse, jak i zagrożenia, pojawiające się w codziennym funkcjonowaniu administracji publicznej. Autor wskazuje również założenia de lege ferenda, których nadrzędnym celem jest wskazanie istotności funkcjonującego systemu, wykorzystującego model elektronicznych usług, wdrażanych na wszystkich poziomach administracji publicznej.
Słowa kluczowe:
prawo administracyjne, administracja publiczna, elektroniczna usługa, technologia, szanse, zagrożeniaBibliografia
Bohdan A. (2021), Aspekty prawne i praktyczne świadczenia e-usług przez samorząd gminny na przykładzie gmin województwa opolskiego, „Samorząd Terytorialny”, Nr 5. Google Scholar
Chen J. V., Jubilado R. J. M., Capistrano E. P. S., Yen D. C. (2015), Factors affecting online tax filing - An application of the IS Success Model and trust theory, „Computers in Human Behavior”, Vol. 43. Google Scholar
Dąbrowska A., Wódkowski A., Janoś-Kresło M. (2009), E- usługi a społeczeństwo informacyjne, Diffin, Warszawa. Google Scholar
Ejdys J. (2018), Zaufanie do technologii w e-administracji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok. Google Scholar
Fazlagić J. (2010), Zjawisko nadmiaru informacji a współczesną edukacja, „E-mentor”, Nr 10. Google Scholar
Fazlagić J. (2012), Czy Twoja firma jest innowacyjna? Jak poszukiwać innowacji w sektorze usług? Podpowiedzi dla MSP, PARP, Warszawa. Google Scholar
Golka M. (2005), Czym jest społeczeństwo informacyjne?, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, Nr 4. Google Scholar
Golka M. (2008), Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Google Scholar
Hardt M., Negri A. (2005), Imperium, przeł. Ślusarski S. i Kołbaniuk A., Warszawa. Google Scholar
Janowski J. (2008), Elektroniczny obrót prawny, PWN, Warszawa. Google Scholar
Leoński Z. (2005), Materialne prawo administracyjne, C.H. Beck, Warszawa. Google Scholar
Krzysztofek K., Szczepański M. S. (2005), Zrozumieć rozwój: od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice. Google Scholar
Olender-Skorek M., Sylwestrzak M., Bartoszewska B., Czarnecki R. (2016), Bariery rozwoju e-administracji w Polsce - analiza sytuacji na w 7 osi POIG, „Ekonomiczne Problemy Usług”, Nr 123. Google Scholar
Ranaweera H. M. B. P. (2016), Perspective of trust towards e‑government initiatives in Sri Lanka, „Ranaweera SpringerPlus”, vol. 5 (22). Google Scholar
Shareef M. A., Kumar V., Kumar U., Dwivedi Y. K. (2011), e-Government Adoption Model (GAM): Differing service maturity levels, „Government Information Quarterly”, Vol. 28 (1). Google Scholar
Sibiga G. (2011), Komunikacja elektroniczna w Kodeksie postępowania administracyjnego. Komentarz, Lexis Nexis, Warszawa. Google Scholar
Szewc T. (2012), Administracja wobec rozwoju e-usług, „Przegląd Prawa Publicznego”, Nr 7-8. Google Scholar
Sytek A. (2016), Rozwój elektronicznej administracji ze szczególnym uwzględnieniem ePUAP i profili zaufanych - wybrane zagadnienia, „Samorząd Terytorialny”, Nr 6. Google Scholar
Tadeusiewicz R. (2005), Czy e-administracja może być narzędziem formowania społeczeństwa informacyjnego?, „eAdministracja”, Nr 1. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie