Nadzór i sądowa kontrola działalności uchwałodawczej organów samorządu zawodów medycznych

Jan Dytko

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach


Abstrakt

Decentralizacja rzeczowa to  powierzenie samodzielnym podmiotom władztwa publicznego według innego kryterium niż przynależność terytorialna. Podstawową formą decentralizacji rzeczowej jest samorząd zawodów zaufania publicznego. Do takich samorządów zaliczamy m.in. samorządy zawodów medycznych - samorząd aptekarski, lekarski, pielęgniarek i położnych, diagnostów laboratoryjnych, fizjoterapeutów oraz psychologów. Samorządy zawodów medycznych wykonują swoje zadania poprzez organy, które w ramach przyznanych im przez prawo kompetencji, prowadzą działalność uchwałodawczą. Uchwały organów samorządowych zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu. Uchwały poddane są nadzorowi ministra zdrowia, za wyjątkiem samorządu psychologów, dla którego ustawodawca nie przewidział ingerencji nadzorczej. Jedynym środkiem nadzoru jaki przysługuje ministrowi zdrowia jest zaskarżenie uchwały organu samorządowego do Sądu Najwyższego. W ramach sądowej kontroli działalności uchwałodawczej organów samorządu zawodów medycznych, Sąd Najwyższy może utrzymać w mocy uchwałę, gdy odpowiada ona prawu lub ją uchylić jeśli jest sprzeczna z prawem. W przypadku uchylenia uchwały, za wyjątkiem samorządu aptekarskiego oraz diagnostów laboratoryjnych, Sąd Najwyższy przekazuje sprawę do ponownego  rozpatrzenia wskazując organowi samorządu wytyczne co do sposobu załatwienia sprawy. Sąd Najwyższy działa w trybie nieprocesowym. Kontroli Sądu Najwyższego nie podlegają uchwały podjęte w indywidualnych sprawach członków korporacji. Przedmiot niniejszego opracowania zogniskowany jest wokół analizy zakresu ingerencji nadzorczej i sądowej kontroli działalności normatywnej samorządu zawodów medycznych. Zatem z wyłączeniem tych uchwał organów samorządowych, które rozstrzygają indywidualne sprawy członków korporacji.

 


Słowa kluczowe:

prawo, decentralizacja materialna, zawody medyczne, nadzór, kontrola sądowa


Bogusz M., Wadliwość aktu prawa miejscowego. Studium z zakresu nauki prawa administracyjnego, Wyd. UG, Gdańsk 2008.   Google Scholar

Cieślak Z., [w:] M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, LexisNexis, Warszawa 2002.   Google Scholar

Dąbek D., Prawo miejscowe samorządu terytorialnego, Branta, Bydgoszcz–Kraków 2004.   Google Scholar

Golęba A., [w:] H. Knysiak-Sudyka (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.   Google Scholar

Gołąb S., Zarys polskiego procesu cywilnego. Jurysdykcja sądów polskich, Księgarnia Powszechna, Kraków 1932.   Google Scholar

Góra-Błaszczykowska A., Postanowienia sądu pierwszej instancji w procesie cywilnym, C.H. Beck, Warszawa 2002.   Google Scholar

Jacyszyn J., Wykonywanie wolnych zawodów w Polsce, LexisNexis, Warszawa 2004.   Google Scholar

Karkowska D., Zawody medyczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.   Google Scholar

Kmieciak Z., Odwołania w postępowaniu administracyjnym, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.   Google Scholar

Majchrzak B., Glosa do wyroku WSA z dnia 19 lutego 2008 r. (IV SA/Wa 1885/07), „Gdańskie Studia Prawnicze – Przegląd Orzecznictwa” 2009, nr 3.   Google Scholar

Mazowiecka L., Prokuratura w Polsce 1918–2014, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.   Google Scholar

Nowakowski-Węgrzynowski P., Zakres obowiązywania zakazu reformationis in peius w postępowaniu administracyjnym ogólnym, „Casus” 2018, nr 4.   Google Scholar

Przybysz P., Instytucje prawa administracyjnego, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.   Google Scholar

Przybysz P., Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2021.   Google Scholar

Rączka P., Działalność prawodawcza samorządów zawodowych w Polsce, TNOiK, Toruń 2013.   Google Scholar

Sarnecki P., [w:] L. Garlicki, M. Zubik (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Wyd. Sejmowe, Warszawa 2016.   Google Scholar

Sobieralski K., Zagadnienie charakteru prawnego decyzji kasacyjnych a możliwość wykorzystania instytucji wznowienia postępowania administracyjnego, „Samorząd Terytorialny” 2000, nr 3.   Google Scholar

Telenga P., [w:] A. Jakubecki (red.), Kodeks postępowania cywilnego. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2017.   Google Scholar

Tuleja P., [w:] P. Tuleja (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.   Google Scholar

Wojtczak K., Zawód i jego prawna reglamentacja: studium z zakresu materialnego prawa administracyjnego, Ars boni et aequi, Poznań 1999.   Google Scholar

Wróbel A., [w:] M. Jaśkowska, A. Wróbel (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.   Google Scholar

Zdyb M., Interes publiczny w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, [w:] A. Korybski, M.W. Kostyckij, L. Leszczyński (red.), Pojęcie interesu w naukach prawnych, prawie stanowionym i orzecznictwie sądowym Polski i Ukrainy, Wyd. UMCS, Lublin 2006.   Google Scholar

Zubik M., Glosa do wyroku TK z dnia 23 kwietnia 2008 r., SK 16/07, „Przegląd Sejmowy” 2008, nr 6.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-09-20

Cited By /
Share

Dytko, J. (2022). Nadzór i sądowa kontrola działalności uchwałodawczej organów samorządu zawodów medycznych. Studia Prawnoustrojowe, (57). https://doi.org/10.31648/sp.8070

Jan Dytko 
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach