Issues in adjudicating administrative fines for failure to notify of vehicle disposal following the amendment of the Road Traffic Law
Celina Siermińska-Warczak
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczyhttps://orcid.org/0000-0002-1823-6658
Abstract
As of January 1, 2024, new rules governing administrative liability apply for the failure of the owner of a vehicle registered in the territory of the Republic of Poland to notify the relevant district governor of the disposal of the vehicle within a period not exceeding 30 days. Due to the ambiguity of transitional provisions, justified doubts may arise within public administration authorities regarding which law to apply to entities that committed the violation before the amended Road Traffic Law came into force. This study aims to analyze the applicable transitional provisions, taking into account the general regulations contained in the Code of Administrative Procedure. Based on this analysis, the conclusion is drawn that, in the event of the initiation of proceedings under the amended Road Traffic Law regarding the imposition of an administrative fine on an entity that failed to fulfill the obligation to notify the relevant district governor within 30 days of the vehicle disposal, when the failure occurred before January 1, 2024, the new regulations should generally be applied. However, authorities are obliged to consider the principle set forth in Article 189c of the Code of Administrative Procedure, which mandates the application of the previously applicable law if it is more favorable to the offender. The primary research method used by the author was the dogmatic-legal method.
Keywords:
administrative law, administrative fine, administrative liability, vehicle disposal, intertemporal regulationsReferences
• Adamiak B., [w:] B. Adamiak, J. Borkowski (red), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Wyd. 19, Warszawa 2024 Google Scholar
• Goetz K. H., Zubek R., Stanowienie prawa w Polsce. Reguły legislacyjne a jakość ustawodawstwa, Warszawa 2005 Google Scholar
• Golęba A., art. 139, [w:] H. Knysiak-Sudyka (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz., Wyd. III, Warszawa 2023, Google Scholar
• Górny W., Instytucja zakazu reformationis in peius z art. 139 k.p.a., jako gwarancja procesowa, umożliwiająca swobodne korzystanie z zasady dwuinstancyjności w postępowaniu administracyjnym, „Internetowy Przegląd Prawniczy TBSP UJ”, nr 1(14), Google Scholar
• K. Januszkiewicz, Charakter normatywny pieniężnej kary administracyjnej za brak złożenia wniosku o rejestrację pojazdu przez właściciela w świetle art. 2 ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości, „Samorząd Terytorialny” 2023, nr 11. Google Scholar
• Przybysz P. M., Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2024. Google Scholar
• Sala-Szczypiński M., Administracyjne kary pieniężne czasu epidemii i zasada stosowania „ustawy względniejszej”, „Roczniki Administracji i Prawa” 2021 nr 1. Google Scholar
• Skóra A., Reformatio in peius w postępowaniu administracyjnym, Gdańsk 2002 Google Scholar
• Stankiewicz R., Regulacja administracyjnych kar pieniężnych w Kodeksie postępowania administracyjnego po nowelizacji, „Radca Prawny Zeszyty Naukowe” 2017, nr 2. Google Scholar
• Wróbel A. [w:] M. Jaśkowska, M. Wilbrandt-Gotowicz, A. Wróbel, Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2024 Google Scholar
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0002-1823-6658
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.