Ubój rytualny w świetle prawa europejskiego i polskiego
Abstract
Summing up the considerations, it should be stated that nowadays the problems of religious slaughter form a platform on which important values protected by international, European and the Polish legal order clash. These include ensuring the welfare of animals and allowing the slaughter and killing only in a humane manner, the protection of religious freedom by enabling participation in traditional rites and consumption of particular types of meat and the protection of economic values by ensuring the use of economic freedom by food producers. The assessment of religious slaughter therefore depends on the adopted system of values. At the same time, it should be noted that today’s slaughter is carried out with respect for animal welfare and
is only allowed if the conditions laid down in European law and – harmonized with it – national law are met. Due to globalist tendencies and the settlement of Islam and Judaism in Europe, it is rather difficult to imagine a universal and uniform ban on slaughter in all EU countries. For this reason, the EU leaves the regulation of this issue to the national legislation ofindividual Member States. As a consequence it varies from a total ban in several countries (including Sweden and Norway) to more or less broad exceptions in others (including Poland, Lithuania and Spain). It is worth noting that even in countries that prohibit completely traditional slaughtering practices, this kind of meat is imported from other EU countries as well as from outside the EU.
Keywords:
ubój rytualny, dobrostan zwierząt, wolność religijna.References
Brzozowski W., Dopuszczalność uboju rytualnego w Polsce, „Państwo i Prawo” 2013, no 5. Google Scholar
Drath J., Ubój rytualny w polskim systemie prawnym, „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych. Kwartalnik” 2015, no. 3. Google Scholar
Dziadzio A., Zakaz uboju rytualnego jako naruszenie konstytucyjnej zasady wolności religijnej. Kontekst współczesny i historyczny, „Forum Prawnicze” 2014, no. 1. Google Scholar
Grochowski M., Łętowska E., Wiewiórowska-Domagalska A., Wiąże, ale nie przekonuje (wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie K 52/13 o uboju rytualnym),„Państwo i Prawo” 2015, no. 6. Google Scholar
Hermeliński W., Dissenting Opinion of Judge to the judgment of the Constitutional Court of 10 December 2014, ref. no. K 52/13, Journal of Laws (Dz.U.) of 2014 item 1794. Google Scholar
Kuczma P., Ubój rytualny jako prawo mniejszości narodowych w Polsce, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2016, no. 5 (33). Google Scholar
Legal Restrictions on Religious Slaughter in Europe, The Law Library of Congress, Global Legal Research Center, March 2018, s. 2, 3https://www.loc.gov/law/help/religious-slaughter/religious-slaughter-europe.pdf. Google Scholar
Łętowska E. and al., Prawo UE o uboju zwierząt i jego polska implementacja: kolizje interesów i ich rozwiązywanie, part I, „Europejski Przegląd Sądowy” 2013, no. 11. Google Scholar
Kaczmarczyk H.W., Zakaz uboju rytualnego w prawie polskim naruszeniem konstytucyjnego prawa do wolności religijnej?, „Przegląd Prawa Publicznego” 2014, no. 12. Google Scholar
Mroczek R., Ubój rytualny w Polsce – wybrane aspekty, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Problemy Rolnictwa Światowego” Google Scholar
vol. 17 (XXXII), no. 1, 2017. Google Scholar
Needham H., Religious slaughter of animals in the EU, Library Briefing – Library of the European Parliament, from 15 of October 2012, Available at http://www.europarl.europa.eu/RegData/bibliotheque/briefing/2012/120375/LDM_BRI(2012)120375_REV2_EN.pdf. Google Scholar
Rudy M., Mazur P., Obecny stan prawny w zakresie uboju rytualnego zwierząt. Część II. Normy europejskiego prawa wspólnotowego, „Prawo Weterynaryjne” 2014, Google Scholar
no. 89 (1). Google Scholar