Challenges and problems in the field of education of Ukrainians arriving in Poland after February 24, 2022
Danuta Kurzyna-Chmiel
Uniwersytet Śląski w KatowicachAbstract
As a result of the military operations in Ukraine initiated by the Russian
side, on February 24, 2022, an influx of refugees, unknown in our country,
began. There was a sudden need to adapt the education system to the needs
of a new, extensive category of refugees from Ukraine. To implement the aim
of the article discusses here ad hoc legal solutions for the education organization for children and pupils. Numerous special provisions meet the needs of
refugees. They have created, for example, new locations, welcome classes, and
provision of material aid for pupils. The analysis of new legal solutions clearly shows the need for their improvement and further work on them. It is also
necessary to coordinate the activities of Polish and Ukrainian educational
authorities
Keywords:
challenges, problems, Ukrainians, educational tasks.References
Achtelik A., Niesporek-Szamburska B., Dialog kultur, czyli o nauczaniu języka polskiego jako drugiego, „Postscriptum Polonistyczne” 2012, nr 2. Google Scholar
Gwóźdź B., Nauczanie języka polskiego dzieci cudzoziemskich – działalność wolontariuszy i wolontariuszek w projekcie „Teraz polski!”, [w:] N. Klorek, K. Kubin (red.), Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne, Fundacja na rzecz Różnorodności Społecznej, Warszawa 2012. Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., Prawa w dziedzinie oświaty (edukacji) w wybranych umowach międzynarodowych i prawie UE, [w:] J. Boć, L. Dziewięcka-Bokun (red.), Umowy w administracji, Kolonia Limited, Wrocław 2008. Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., Prawo do nauki obcokrajowców – analiza krajowych rozwiązań prawnych w obszarze systemu oświaty, „Studia Prawnoustrojowe” 2020, nr 47. Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., Oświata jako zadanie publiczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2003. Google Scholar
Markowska-Manista U., Pasamonik B., O kryzysie migracyjnym z perspektywy pedagogiczno-psychologicznej, [w:] U. Markowska-Manista, B. Pasamonik (red.), Kryzys migracyjny perspektywa pedagogiczno-psychologiczna, t. II, Wyd. APS, Warszawa 2017. Google Scholar
Ofiarska M., Formy publicznoprawne współdziałania jednostek samorządu terytorialnego, C.H. Beck, Warszawa 2008. Google Scholar
Pilich M., Ustawa o systemie oświaty. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa 2015. Google Scholar
Piłat M., Na pograniczu kultur. Psychospołeczne problemy integracji migrantów uchodźców, [w:] J. Miluska (red.), Psychologia społeczno-kulturowego pogranicza. Wstęp do koncepcji i badań, Wyd. Nauk. Wydz. Humanistycznego US Minerwa, Szczecin 2016. Google Scholar
Uniwersytet Śląski w Katowicach