Zasada decentralizacji władzy publicznej w kontekście realizowania przez gminę zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Abstrakt
Decentralizacja jest w Polsce zasadą ustrojową. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wprost, że zapewnia ją ustrój terytorialny państwa. Administracja samorządowa powinna zatem realizować najszerszy zakres zadań publicznych.Wyrazem realizacji zasady decentralizacji władzy publicznej w naszym kraju jest niewątpliwie rozdział zadań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie pomiędzy organami administracji publicznej. Zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu przemocy domowej, zadania takie realizowane są przez organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego. Należy jednak podkreślić rolę gminy, która będąc podstawową jednostką samorządu terytorialnego, realizuje kluczowe zadania w kontekście ochrony rodziny przed przemocą.Celem prowadzonych badań jest analiza regulacji prawnych dotyczących wykonywania przez gminę zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie pod kątem wykazania, iż zakres zadań przyznanych do realizacji tej podstawowej jednostce samorządu terytorialnego stanowi urzeczywistnienie zasady decentralizacji, będącej naczelną zasadą ustroju państwa.
Słowa kluczowe:
decentralizacja, administracja samorządowa, zadania gminy, przeciwdziałanie przemocy w rodzinieBibliografia
Cichy A., Szyjko C.T., Zagrożenia dla bezpieczeństwa w obliczu przemocy domowej,AON, Warszawa 2015. Google Scholar
Dąbrowska E., Przemoc w rodzinie jako zjawisko społeczne, [w:] E. Kowalewska-Borys(red.), Problematyka przemocy w rodzinie. Podstawowe środki prawne ochrony osób pokrzywdzonych, Difin, Warszawa 2012. Google Scholar
Dolnicki B., Samorząd terytorialny, Wolters Kluwer, Warszawa 2016. Google Scholar
Dudziak A., Zespoły Interdyscyplinarne. Budowanie koalicji na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej, [w:] B. Boniek, A. Dudziak (red.), Zagrożenia bezpieczeństwa społecznego. Wybrane problemy, WSG, Bydgoszcz 2015. Google Scholar
Izdebski H., Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Wolters Kluwer,Warszawa 2014. Google Scholar
Izdebski H., Ustrój terytorialny Rzeczpospolitej Polskiej i zasada decentralizacji, [w:]A. Lutrzykowski (red.), Ustrój terytorialny państwa, a decentralizacja systemu władzy publicznej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2012. Google Scholar
Jaworska–Dębska B., Współdziałanie jednostek samorządu terytorialnego w wybranych formach publicznoprawnych a ich samodzielność, [w:] B. Jaworska-Dębska, E. Olejniczak-Szałowska, R. Budzisz (red.), Decentralizacja i centralizacja administracji publicznej, Wolters Kluwer, Warszawa–Łódź 2019. Google Scholar
Gajewski S., Jakubowski A. (red.), Ustawy samorządowe. Komentarz, Warszawa 2018,Legalis. Google Scholar
Gawkowski K., Administracja samorządowa w teorii i praktyce, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2017. Google Scholar
Kałdon B. M., Przemoc wobec dziecka w rodzinie, Wyd. UKSW, Warszawa 2014. Google Scholar
Kobes P., Prawnokarne i administracyjnoprawne aspekty przemocy w rodzinie, Wyd.WSA Bielsko-Biała, Bielsko-Biała 2011. Google Scholar
Król M.A., Zadania samorządu terytorialnego w zakresie prawnej ochrony powierzchni ziemi, „Studia Iuridica Agraria” 2018, t. XVI. Google Scholar
Kruk E., Przemoc w rodzinie a ofiara i zabezpieczenie jej praw w świetle procedury „Niebieskiej Karty” i cywilnego „nakazu opuszczenia lokalu” ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio G, Ius. 2016, vol. 60, z. 1. Google Scholar
Kruszewska-Gagoś M., Podmiotowość publicznoprawna gminy, KUL Lublin, Lublin 2009. Google Scholar
Niczyporuk J., Zadania samorządu terytorialnego, [w:] M. Chmaj (red.), Prawo samorządu terytorialnego, Difin, Warszawa 2013. Google Scholar
Niewiadomski Z., Samorząd terytorialny, [w:] R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel (red.), System prawa administracyjnego, t. 6, C.H. Beck, Warszawa 2011. Google Scholar
Niewiadomski Z. (red.), Samorząd terytorialny. Ustrój i gospodarka, Oficyna Wyd. Branta, Warszawa–Bydgoszcz 2001. Google Scholar
Nylor P. B., Petch L., Ali P. A., Przemoc domowa: mobbing w domu, [w:] C.P. Monks, I. Coyne (red.), Przemoc i mobbing w szkole, w domu, w miejscu pracy, PWN, Warszawa 2012. Google Scholar
Olejniczak-Szałowska E., Geneza, pojęcie i cechy samorządu terytorialnego, [w:] M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie,Wolters Kluwer, Warszawa 2019. Google Scholar
Pieprzny S., Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego, Wyd.Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2014. Google Scholar
Sierpowska I., Administracja świadcząca wobec zjawiska przemocy w rodzinie, Wrocławskie Studia Erazmiańskie” 2017, z. XI. Google Scholar
Szewc A., Jyż G., Pławecki Z., Samorząd gminny – komentarz, Dom Wydawniczy ABC,Warszawa 2005. Google Scholar
Szypliński M., Organizacja, zadania i funkcjonowanie samorządu terytorialnego, TNOiK„Dom Organizatora” Toruń 2011. Google Scholar
Ura E., Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2015. Google Scholar
Wilczyński P., Ochrona środowiska jako samodzielna funkcja administracji samorządowej, [w:] P. Korzeniowski, I. Wieczorek (red.), Reglamentacja korzystania ze środowiska jako funkcja administracji samorządowej, Wyd. Narodowego Inst. Samorządu Terytorialnego, Łódź 2018. Google Scholar
Wlaźlak K., Programy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, „Samorząd Terytorialny” 2011, nr 9. Google Scholar
Zieliński E., Administracja rządowa i samorządowa w Polsce, Aspra, Warszawa 2013. Google Scholar
Ziemski K. M., Karciarz M., Zasada decentralizacji ustroju terytorialnego państwa jako wartość w świetle przepisów Konstytucji RP i prawa międzynarodowego, [w:] B. Jaworska-Dębska, E. Olejniczak-Szałowska, R. Budzisz (red.), Decentralizacja i centralizacja administracji publicznej, Wolters Kluwer, Warszawa–Łódź 2019. Google Scholar
Zimmermann J., Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2018. Google Scholar