MEGA-WRAŻENIE, GIGA-PROMOCJE CZY MEGA-KIEPSKI FILM, CZYLI O JEDNYM ZE WSPÓŁCZESNYCH, NIEKONIECZNIE MŁODZIEŻOWYCH, SPOSOBÓW INTENSYFIKACJI CECHY

Małgorzata Izert

Instytut Romanistyki Uniwersytet Warszawski



Abstrakt

The article presents an analysis of new intensifiers mega- and giga- and words prefixed
by them in contemporary colloquial Polish. The author tried to describe the morphologic
behaviour of these prefixes, their semantic value and syntax. Focus was put mainly on
determining the semantic value of those new intensifiers and their current usage in Polish.
It appears that although current dictionaries of Polish language do not even mention the
colloquial usage of mega- and giga-, those prefixes are commonly used in spoken and written
language, not only by teenagers, but also by adults, including journalists and advertising
copywriters.


Słowa kluczowe:

prefixal construction, intensifying prefixe, intensity, semantic value


Dubisz, S. (2006). Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.

Izert, M. (2012). Un super-professeur! Un chef hyper-sympa! – analyse de deux préfi xes à valeur
intensive dans leur emploi familier et publicitaire. W: A. Dutka-Mańkowska, A. Kieliszczyk,

E. Pilecka (red.). Grammaticis unitis. Mélange offert à Krzysztof Bogacki. Warszawa:
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 159–167.

Izert, M. (2012). Méga et giga: les nouveaux intensifi cateurs dans leur emploi familier en français
et polonais. W: K. Bogacki, J. Cholewa, A. Rozumko (red.). Formal and Semantic Aspects of
Linguistic Research/Aspects sémantiques et formels dans les recherches linguistiques. Białystok:
Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 81–92.

Jadacka, H. (2001). System słowotwórczy polszczyzny (1945–2000). Warszawa: PWN.

Obrębska, A. (2010). Algorytmy słowotwórczego parafrazowania. Łódź: Primum Verbum.

Waszakowa, K. (1996). Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki z formantami
paradygmatycznymi. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Wielki słownik języka polskiego (2006). Warszawa: Świat Książki na licencji PWN.

Adresy/strony internetowe (dostęp: 05.05 – 10.05.2013)

babol.pl

gazeta.pl

google.pl

poradnia.pwn.pl

sjp.pwn.pl

wyborcza.pl/ (blogi dziennikarzy)
Pobierz


Opublikowane
2016-06-01

Cited By /
Share

Izert, M. (2016). MEGA-WRAŻENIE, GIGA-PROMOCJE CZY MEGA-KIEPSKI FILM, CZYLI O JEDNYM ZE WSPÓŁCZESNYCH, NIEKONIECZNIE MŁODZIEŻOWYCH, SPOSOBÓW INTENSYFIKACJI CECHY. Acta Neophilologica, 1(XVI), 41–51. Pobrano z https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/an/article/view/803

Małgorzata Izert 
Instytut Romanistyki Uniwersytet Warszawski