POEZJA PASYJNA SYMEONA Z POŁOCKA
Barbara Kozak
Instytut Słowiańszczyzny Wschodniej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstract
Passion poetry plays an important part in the early creative work of Symeon of Polotsk. Visions of Christ’s suffering sparkle in his poems with baroque ornaments - sophisticated symbo- lism and exquisite metaphors structured on contrast. Describing last hours of Christ before the crucifixion, Symeon does not run from vivid, naturalist imagery, full of cruelty and pain. The suffering does not belittle Jesus, on the contrary, in the eyes of Symeon it makes Him more powerful, the true Lord of all creation.
The most characteristic for this series of poems is their emotional flavour. Symeon is very personal in these works. He does not scare from using a strong, graphic language that should engage all senses of the reader, even bring him/her to tears. Filled with imagery, the passion poetry of Symeon is designed to resonate with the inner world of the reader and induce mystical experiences. To that end Symeon uses the brutality of Christ’s suffering and other sophisticated literary concepts.
Schlagworte:
passion poetry, baroque poetry, symbolism, Christ’s suffering, Symeon of PolotskLiteraturhinweise
С. Полоцкий, Вирши, составление, подготовка текстов, вступительная статья и комментарии В.К. Былинин, Л.У. Звонарева, Минск 1990, s. 394.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie polskim W. O. Jakuba Wujka S.J., tekst poprawili oraz wstępami i krótkim komentarzem opatrzyli: Stary Testament ks. S. Styś, Nowy Testament ks. W. Lohn, Kraków 1962.
D. Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, przekład i opracowanie W. Zakrzewska, P. Pachcia- rek, R. Turzyński, Warszawa 1990, s. 24.
W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1985, s. 847;
W. Kopaliński, Słownik symboli, Warszawa 1990, s. 306.
L.A. Jankowska, K. Szcześniak, Właściwości językowo-stylistyczne wczesnej poezji Symeona z Połocka (deklamacja „Wiersze o Męce Panskiej w cerkwi mowione"), w: Czterechsetlecie unii brzeskiej. Zagadnienia języka religijnego, red. Z. Leszczyński, Lublin 1998, s. 65.
И.П. Еремин, ,,Декламация ” Симеона Полоцкого, Труды Отдела DpeBepyccKofi Литературы 1951, t. 8, s. 354-361.
Л.И. Сазонова, Поэзия русского барокко (вторая половина XVII — начало XVIII в.), Москва 1991, s. 74-76.
Украiньска поэзiя. Середина XVII cm., упорядники B.J. Крекотень, M.M. Сулима, Киiв 1992.
Instytut Słowiańszczyzny Wschodniej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in
- Barbara Kozak, KIM JEST AMFINOGEN KRYŻANOWSKI – TAJEMNICZY MNICH Z SATYRY SYMEONA Z POŁOCKA , Acta Neophilologica: Bd. 1 Nr. XXI (2019): Acta Neophilologica
- Barbara Kozak, ROSJA ZA KAMIENNYM MUREM. NOWE ŚREDNIOWIECZE W TWÓRCZOŚCI WŁADIMIRA SOROKINA (NA PRZYKŁADZIE POWIEŚCI DZIEŃ OPRYCZNIKA) , Acta Neophilologica: Bd. 2 Nr. XVIII (2016): Acta Neophilologica
- Barbara Kozak, WĘDRÓWKI DYLETANTÓW BUŁATA OKUDŻAWY – PROBLEMATYKA I KONFLIKTY , Acta Neophilologica: Bd. 1 Nr. XIX (2012): Acta Neophilologica
- Barbara Kozak, „CHRYSTUS JEST AQUA” – METAFORY CHRYSTOLOGICZNE W POEZJI SYMEONA Z POŁOCKA , Acta Neophilologica: Bd. 2 Nr. XV (2013): Acta Neophilologica