PRZESTRZENIE MENTALNE W POEZJI INNY LISNIANSKIEJ I WISŁAWY SZYMBORSKIEJ (NA PODSTAWIE TOMIKÓW POETYCKICH ИЕРУСАЛИМСКАЯ ТЕТРАДЬ I TUTAJ)
Ewa Nikadem-Malinowska
Instytut Słowiańszczyzny Wschodniej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
Metaphorization in poems is a specific phenomenon. Poetry, having different function
from that of everyday language, uses metaphorization through encoding and decoding
a message. Unusual metaphors make communication between an author and a reader more
difficult, but also more attractive. By dint of metaphor an idea concentrates greatly and
a reception of a message, apart from the message itself, provides aesthetical values. Relations
between time and space in a poem, where presented world is minimized, are always
metaphorized. In order to define them, cognitive poetry uses the term of mental spaces. The
author of this work is going to characterize these spaces in poems of two poets – in the Inna
Lisnianskaya’s Иерусалимская тетрадь and Wisława Szymborska’s Tutaj.
Słowa kluczowe:
mental spaces, poetic metaphor, cognitive poetry, Inna Lisnianskaya, Wisława SzymborskaBibliografia
И. Жданов, Воздух и ветер. Сочинения и фотографии, Москва 2006, s. 103.
M. Bachtin, Problemy literatury i estetyki, przeł. Wincenty Grajewski, Warszawa 1982.
P. Stockwell, Poetyka kognitywna. Wprowadzenie, Kraków 2006, s. 136.
И. Лиснянская, Из иерусалимской тетради, стихи, Новый Мир 2004, № 10.
И. Лиснянская, Иерусалимская тетрадь, Москва 2005.
W. Szymborska, Tutaj, Kraków 2009.
W. Szymborska, Wołanie do Yeti, Kraków 1957.
W. Szymborska, Dwukropek, Kraków 2005.
Instytut Słowiańszczyzny Wschodniej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Nikadem-Malinowska, METAFORA POETYCKA W CYKLU WIERSZY INNY LISNIANSKIEJ НЕБЕСНЫЕ CТРОПЫ , Acta Neophilologica: Tom 1 Nr XV (2013): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, Magiczny świat Wieni Jerofiejewa (na podstawie poematu "Moskwa - Pietuszki") , Acta Neophilologica: Nr I (1999): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, OBRAZOWANIE SAMOTNOŚCI W WIERSZU JOSIFA BRODSKIEGO НОВЫЕ СТАНСЫ К АВГУСТЕ W UJĘCIU KOGNITYWNYM , Acta Neophilologica: Nr XI (2009): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, KONCEPT SNU W CYKLU WIERSZY INNY LISNIANSKIEJ НЕПРАВИЛЬНЫЙ ВЕНОК , Acta Neophilologica: Tom 1 Nr XIX (2012): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, PAN COGITO NA HORYZONCIE ZDARZEŃ. JĘZYK POETYCKI JOSIFA BRODSKIEGO I ZBIGNIEWA HERBERTA JAKO INSTRUMENT PROCESU MYŚLENIA , Acta Neophilologica: Nr VI (2004): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, METAFORA ECHA W CYKLU WIERSZY ИЕРУСАЛИМСКАЯ ТЕТРАДЬ INNY LISNIANSKIEJ , Acta Neophilologica: Nr XIII (2011): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, QVO VADIS, KULTURO? ROZWAŻANIA NA KONIEC WIEKU , Acta Neophilologica: Nr IV (2002): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, Hiob, czyli o sensie cierpienia w poezji Josifa Brodskiego , Acta Neophilologica: Nr III (2001): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, KONCEPTUALIZACJA SŁOWA W POEZJI INNY LISNIANSKIEJ (NA PODSTAWIE CYKLU WIERSZY CЛОВО БЕЗ ИМЕНИ) , Acta Neophilologica: Tom 2 Nr XIV (2012): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, Przeżycie estetyczne wobec rzeczywistości realnej jako inspiracja literacka (napodstawie wierszy „Motyl" i „Mucha” Josifa Brodskiego) , Acta Neophilologica: Nr II (2000): Acta Neophilologica
Podobne artykuły
- Grzegorz Ojcewicz, SWASTYKA I SEKSUALNOŚĆ FASZYZMU W KONCEPCJI JAROSŁAWA MOGUTINA , Acta Neophilologica: Nr VII (2005): Acta Neophilologica
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.