“With a Fairy Tale in a Suitcase. On the Role of the Fairy Tale in Intercultural Education” as an Example of the Implementation of the Project Method in Shaping the Intercultural Competence of Future Philologists

Joanna Olechno-Wasiluk

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstract

This article concerns the project method - an open form of teaching work, and its role in shaping intercultural competence among students of philological studies. This issue was discussed through the example of the project “With a fairy tale in a suitcase. On the role of fairy tales in intercultural education”, which was carried out by students of Russian philology at the University of Warmia and Mazury in Olsztyn in the academic year 2023/2024. The author of the publication, and at the same time the coordinator of the project, presents the assumptions of intercultural education used in it and the ways of implementing them to achieve the goal of developing intercultural competence among its participants.


Keywords:

project method, intercultural education, intercultural competence, teaching foreign languages


Banach, B. (2001), Interkulturowa tendencja we współczesnej glottodydaktyce. W: Habrajska, G. (red.), Język w komunikacji 3. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej: 228–242.   Google Scholar

Bandura, E. (2007), Nauczyciel jako mediator kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Tertium.   Google Scholar

Bolten, J. (2006), Interkulturowa kompetencja. Przeł. Andrzejewski, B. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu.   Google Scholar

ESOJK – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (2003), Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.   Google Scholar

Gołębniak, B.D. (red.) (2002), Uczenie metodą projektów. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.   Google Scholar

Karpeta-Peć, B. (2008), Otwarty, aktywny, samodzielny. Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.   Google Scholar

Karpeta-Peć, B. (2011), Praca projektowa jako otwarta forma uczenia się i nauczania języków obcych. Języki Obce w Szkole 2: 22–28.   Google Scholar

Karpeta-Peć, B. (2018), Afekt vs. efekt – otwarte formy pracy z perspektywy glottodydaktycznej. Roczniki Humanistyczne LXVI/10: 25–42. DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rh.2018.66.10-2.   Google Scholar

Kilpatrick, W.H. (1918), The Project Method. Teachers College Record XIX/4: 319–335.   Google Scholar

Komorowska, H. (1996), Nowe tendencje w pracach programowych Rady Europy. Koncepcja celów nauczania języków obcych. Języki Obce w Szkole 2: 109–115.   Google Scholar

Kotarba-Kańczugowska, M. (2021), Praca metodą projektu. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.   Google Scholar

Królikowski, J. (2001), Projekt edukacyjny. Materiały dla zespołów międzyprzedmiotowych. Warszawa: Wydawnictwo CODN.   Google Scholar

Majkiewicz, A. (2016), Czy można nauczyć kompetencji interkulturowej? Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie XXV: 113–125. DOI: http://dx.doi.org/10.16926/p.2016.25.08.   Google Scholar

Mikina, A. (1997), Jak wykonywać zadania metodą projektów? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.   Google Scholar

Mihułka, K. (2012), Sposoby rozwijania kompetencji interkulturowej na lekcji języka obcego. Języki Obce w Szkole 2: 106–117.   Google Scholar

Myczko, K. (2005), Kompetencja interkulturowa jako cel kształcenia językowego. W: Mackiewicz, M. (red.), Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej: 27–35.   Google Scholar

Nikitorowicz, J. (2001), Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość w społeczeństwie wielokulturowym a edukacja międzykulturowa. W: Nikitorowicz, J./Sobecki, M./Misiejuk, D. (red.), Kultury tradycyjne a kultura globalna 1. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana: 15–35.   Google Scholar

Stevenson, J.A. (1930), Metoda projektów w nauczaniu. Przeł. Piniówna, W. Lwów/Warszawa: Książnica Atlas.   Google Scholar

Szymański, M.S. (2000), Rozprawa o metodzie (projektów). W: Kruszewski, K. (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne: 275–294.   Google Scholar

Szymański, M.S. (2010), O metodzie projektów: z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.   Google Scholar

Wilczyńska, W./Mackiewicz, M./Krajka, J. (2019), Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.   Google Scholar


Published
2024-08-21

Cited by

Olechno-Wasiluk, J. (2024). “With a Fairy Tale in a Suitcase. On the Role of the Fairy Tale in Intercultural Education” as an Example of the Implementation of the Project Method in Shaping the Intercultural Competence of Future Philologists. Acta Neophilologica, 1(XXVI), 179–190. https://doi.org/10.31648/an.10069

Joanna Olechno-Wasiluk 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie