“With a Fairy Tale in a Suitcase. On the Role of the Fairy Tale in Intercultural Education” as an Example of the Implementation of the Project Method in Shaping the Intercultural Competence of Future Philologists
Joanna Olechno-Wasiluk
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstract
This article concerns the project method - an open form of teaching work, and its role in shaping intercultural competence among students of philological studies. This issue was discussed through the example of the project “With a fairy tale in a suitcase. On the role of fairy tales in intercultural education”, which was carried out by students of Russian philology at the University of Warmia and Mazury in Olsztyn in the academic year 2023/2024. The author of the publication, and at the same time the coordinator of the project, presents the assumptions of intercultural education used in it and the ways of implementing them to achieve the goal of developing intercultural competence among its participants.
Keywords:
project method, intercultural education, intercultural competence, teaching foreign languagesReferences
Banach, B. (2001), Interkulturowa tendencja we współczesnej glottodydaktyce. W: Habrajska, G. (red.), Język w komunikacji 3. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej: 228–242. Google Scholar
Bandura, E. (2007), Nauczyciel jako mediator kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Tertium. Google Scholar
Bolten, J. (2006), Interkulturowa kompetencja. Przeł. Andrzejewski, B. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM w Poznaniu. Google Scholar
ESOJK – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (2003), Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. Google Scholar
Gołębniak, B.D. (red.) (2002), Uczenie metodą projektów. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Google Scholar
Karpeta-Peć, B. (2008), Otwarty, aktywny, samodzielny. Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Google Scholar
Karpeta-Peć, B. (2011), Praca projektowa jako otwarta forma uczenia się i nauczania języków obcych. Języki Obce w Szkole 2: 22–28. Google Scholar
Karpeta-Peć, B. (2018), Afekt vs. efekt – otwarte formy pracy z perspektywy glottodydaktycznej. Roczniki Humanistyczne LXVI/10: 25–42. DOI: http://dx.doi.org/10.18290/rh.2018.66.10-2. Google Scholar
Kilpatrick, W.H. (1918), The Project Method. Teachers College Record XIX/4: 319–335. Google Scholar
Komorowska, H. (1996), Nowe tendencje w pracach programowych Rady Europy. Koncepcja celów nauczania języków obcych. Języki Obce w Szkole 2: 109–115. Google Scholar
Kotarba-Kańczugowska, M. (2021), Praca metodą projektu. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Google Scholar
Królikowski, J. (2001), Projekt edukacyjny. Materiały dla zespołów międzyprzedmiotowych. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Google Scholar
Majkiewicz, A. (2016), Czy można nauczyć kompetencji interkulturowej? Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie XXV: 113–125. DOI: http://dx.doi.org/10.16926/p.2016.25.08. Google Scholar
Mikina, A. (1997), Jak wykonywać zadania metodą projektów? Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Google Scholar
Mihułka, K. (2012), Sposoby rozwijania kompetencji interkulturowej na lekcji języka obcego. Języki Obce w Szkole 2: 106–117. Google Scholar
Myczko, K. (2005), Kompetencja interkulturowa jako cel kształcenia językowego. W: Mackiewicz, M. (red.), Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej: 27–35. Google Scholar
Nikitorowicz, J. (2001), Wielopłaszczyznowa i ustawicznie kreująca się tożsamość w społeczeństwie wielokulturowym a edukacja międzykulturowa. W: Nikitorowicz, J./Sobecki, M./Misiejuk, D. (red.), Kultury tradycyjne a kultura globalna 1. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana: 15–35. Google Scholar
Stevenson, J.A. (1930), Metoda projektów w nauczaniu. Przeł. Piniówna, W. Lwów/Warszawa: Książnica Atlas. Google Scholar
Szymański, M.S. (2000), Rozprawa o metodzie (projektów). W: Kruszewski, K. (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne: 275–294. Google Scholar
Szymański, M.S. (2010), O metodzie projektów: z historii, teorii i praktyki pewnej metody kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Google Scholar
Wilczyńska, W./Mackiewicz, M./Krajka, J. (2019), Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie