Znaczenie nauczania ortografii i interpunkcji w budowaniu kompetencji językowej studentów neofilologii (na przykładzie języka rosyjskiego)

Joanna Nawacka

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstrakt

Knowledge of foreign languages plays an important role in the competence structure of a university graduate. Equipping students and graduates with effective communicative competences is the basis for the development of social cooperation skills which allow them to understand and interpret cultural, social, economic and political phenomena and processes. The article is an attempt to discuss the place of spelling and punctuation in the process of teaching and learning communication in a foreign language. The placement of these issues accounts for their importance in the process of teaching and learning Russian as well as confirming the need for their presence in the teaching process from the very beginning. The research material consists of syllabuses of the course Practical Russian Language Teaching implemented in the first year of undergraduate studies in Russian philology. The subject of the analysis will be spelling and punctuation issues as elements of integrated Russian language teaching in higher education.


Słowa kluczowe:

language proficiency, spelling, punctuation , orthographic competence, second language learning, Russian language


Broniarz, R. (2017), Program nauczania języka rosyjskiego jako drugiego w szkole podstawowej (od początku w klasie VII). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.   Google Scholar

Buczek, K. (2010), Etap początkowy w nauczaniu języka rosyjskiego studentów rozpoczynających akwizycję języka od podstaw [praca doktorska napisana pod kierunkiem A. Palińskiego, Uniwersytet Rzeszowski]. https://pbc.rzeszow.pl/dlibra/publication/5981/edition/5482?language=en [dostęp: 27.02.2024].   Google Scholar

Buczek, K./Smoła, J. (2013), Nauczanie ortografii na zajęciach z PNJR na pierwszym roku – znak miękki rozdzielający w rzeczownikach. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Zeszyt 80. Glottodydaktyka 5: 103–112.   Google Scholar

Coste, D./North, B./Sheils, J./Trim, J. (2003), Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Tłum. Martyniuk, W. Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.   Google Scholar

Dyka, F. (2004), Nauczanie programowane ortografii w edukacji wczesnoszkolnej. Rzeszów: Fosze.   Google Scholar

Grabias, S. (1994), Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.   Google Scholar

Grochulska, A. (1999), Uczyć ortografii inaczej… Nauczyciel i Szkoła 2/7: 184–188.   Google Scholar

Janicka, M. (2017), Rola świadomości językowej i możliwości jej rozwijania w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Języki Obce w Szkole 1: 28–34.   Google Scholar

Kokorina, N.A./ Mikhaylova, O. A. (2023), Obucheniye pis'mennoy rechi v kurse RKI: o nekotorykh problemakh i ikh resheniyakh. Tekst elektronnyy. Sovremennyye obrazovatel'nyye tekhnologii i tendentsii v prepodavanii russkogo yazyka kak inostrannogo: materialy nauchno-metodicheskogo seminara dlya prepodavateley i spetsialistov, rabotayushchikh s inostrannymi uchashchimisya, 28 aprelya 2023 g. Yekaterinburg: Izdatel'skiy dom «Azhur»: 37–42. [Кокорина, Н.А./Михайлова, О.А. (2023), Обучение письменной речи в курсе РКИ: о некоторых проблемах и их решениях. Текст электронный. Современные образовательные технологии и тенденции в преподавании русского языка как иностранного: материалы научно-методического семинара для преподавателей и специалистов, работающих с иностранными учащимися, 28 апреля 2023 г. Екатеринбург: Издательский дом «Ажур»: 37–42]. https://elar.urfu.ru/bitstream/10995/128389/1/978-5-91256-606-6_008.pdf [dostęp: 10.05.2024].   Google Scholar

Kołodziejczyk, E./Rożniakowska-Kłosińska, M., (2015), Technologie informacyjno-komunikacyjne a oczekiwania i umiejętności użytkowników bibliotek akademickich – na przykładzie biblioteki Politechniki Łódzkiej. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/4513/1/17_Kolodziejczyk_Rozniakowska-Klosinska.pdf [dostęp: 25.03.2024].   Google Scholar

Komorowska, H. (2009), Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.   Google Scholar

Kurczab, H. (1982), Z badań nad nauczaniem integrującym języka polskiego (Problemy teorii i praktyki). Polonistyka 1: 21–33.   Google Scholar

Lipińska, E. (2016), Pisanie – sprawność niezbędna w kształceniu językowym. Języki Obce w Szkole 2: 9–14.   Google Scholar

Maslova, N.I. (2022), Obucheniye pis'mennoy rechi na zanyatiyakh rki. Nachal'nyy etap obucheniya. W: Arkad'yeva, T.G./ Vasil'yeva, M.I./ Sharri, T.G. (rel.), Yazyk, kul'tura, mentalitet: izucheniya v inostrannoy auditorii: XX Mezhdunarodnaya nauchno-prakticheskaya konferentsiya 20–22 aprelya 2022: materialy konferentsii. Sankt-Peterburg: Izdatel'stvo RGPU im. A.I. Gertsena: 277–280 [Маслова, Н.И. (2022), Обучение письменной речи на занятиях рки. Начальный этап обучения. B: Аркадьева, Т. Г./ Васильева, М.И./Шарри, Т.Г. (рел.), Язык, культура, менталитет: проблемы изучения в иностранной аудитории: XX Международная научно-практическая конференция 20–22 апреля 2022 года: материалы конференции. Санкт-Петербург: Издательство РГПУ им. А.И. Герцена: 277–280].   Google Scholar

Morreale, S.P ./Spitzberg, B.H./Barge, J.K. (2007), Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Piątek, T. (2015), Kompetencje ortograficzne uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej – uwarunkowania, stan aktualny, ćwiczenia usprawniające. Lubelski Rocznik Pedagogiczny XXXIV/2: 194–210.   Google Scholar

Piotrowska-Skrzypek, M. (2016), Łączenie rozwoju kompetencji kluczowych i produktywnych w języku obcym. Języki Obce w Szkole 2: 78–84.   Google Scholar

Polański, E. (1987), Dydaktyka ortografii i interpunkcji. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.   Google Scholar

Polański, E./Dereń, E./Rychlik, A. (2011), Ortografia i interpunkcja w nauczaniu szkolnym i samokształceniu. Kraków: Wydawnictwo Petrus.   Google Scholar

Pomirska, Z. (2012), Diagnoza dysortografii a poziom umiejętności ortograficznych uczniów. W: Niesporek-Szamburska, B. (red.), Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.   Google Scholar

Rypel, A. (2014), Język pisany w szkole – między kreatywnością a schematem. W: Krzyżyk, D./Niesporek-Szamburska, B. (red.), Językowe, literackie i kulturowe ścieżki edukacji polonistycznej (tradycja i współczesność). Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Helenie Synowiec w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 311–321.   Google Scholar

Rypel, A. (2018), Nie tylko ortografia. Wybrane problemy kształcenia odmiany pisanej języka w nauczaniu dzieci z doświadczeniem migracyjnym w polskich szkołach. Języki Obce w Szkole 2: 5–11.   Google Scholar

Żurek, A.B. (2006), Model kompetencji językowej Noama Chomsky’ego. Rozprawy Komisji Językowej XXXII: 49–56.   Google Scholar

Żydek-Bednarczuk, U. (2002), Sprawność językowa we współczesnej edukacji polonistycznej. W: Synowiec H. (red.), W kręgu zagadnień dydaktyki języka i literatury polskiej: księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Edwardowi Polańskiemu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: 119–126.   Google Scholar

Encyklopedia PWN. https://encyklopedia.pwn.pl/ [dostęp: 16.03.2024].   Google Scholar

PNJR cz. 1A – Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 1A, Uniwersytet w Białymstoku. https://usosweb.uwb.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=340-RP1-1PNR&callback=g_a104395b [dostęp: 14.03.2024].   Google Scholar

PNJR 1 – Praktyczna nauka języka rosyjskiego, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. https://usosweb.uwm.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=98S1O-PNJR1&callback=g_ac046b17 [dostęp: 18.03.2024].   Google Scholar

SJP PWN – Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/ [dostęp: 16.03.2024].   Google Scholar

Sylabus PNJR – Praktyczna nauka języka rosyjskiego, Uniwersytet Rzeszowski. https://www.ur.edu.pl/pl/kolegia/kolegium-nauk-humanistycznych/student/kierunki-studiow/filologia-rosyjska/sylabusy/sylabusy-dla-cyklu-ksztalcenia-2021-2024-studia-stacjonarne-1-stopnia/przedmioty-podstawowe-i-kierunkowe [dostęp: 16.10.2024].   Google Scholar

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w procesie uczenia się przez całe życie. Dz. U. L 394 z 30.12.2006. https://www.prawo.pl/akty/dz-u-ue-l-2006-394-10,67655312.html [dostęp: 25.03.2024].   Google Scholar

Zalecenie Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 2018/C 189/01. https://kometa.edu.pl/uploads/publication/533/878a_AA_CELEX_32018H0604(01)_PL_TXT.pdf?v2.8 [dostęp: 25.03.2024].   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-27

Cited By /
Share

Nawacka, J. (2024). Znaczenie nauczania ortografii i interpunkcji w budowaniu kompetencji językowej studentów neofilologii (na przykładzie języka rosyjskiego). Acta Neophilologica, 26(2), 147–169. https://doi.org/10.31648/an.10102

Joanna Nawacka 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie





Inne teksty tego samego autora