„NIC BYŁ, NIC NIE MIAŁ I NIC NIE MÓGŁ”. WOKÓŁ ASCETYCZNO-MISTYCZNEGO TRAKTATU O GRUNCIE POKORY ZWANYM NIC STEFANA KUCHARSKIEGO

Ireneusz Szczukowski

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Polska)


Abstrakt

Celem niniejszego szkicu jest ukazanie najważniejszych wątków zarówno ideowych, jak i wyobrażeniowych, które zostały zawarte w dziełku "O gruncie pokory zwanym Nic" Stefana Kucharskiego. Polski karmelita, posiłkując się znanymi tekstami  np. dziełami św. Jana od Krzyża), przede wszystkim koncentruje się na ukazaniu bytu człowieka jako całkowicie zależnego od Boga, które łączy z ascetyczną ideą samoprzezwyciężenia i pokory, o czym nie tylko mówił Kucharski w swych pismach, ale co zostało ukazane w przekazach hagiograficznych, eksponujących naoczny wymiar postulowanych wskazówek dotyczących dążenia do chrześcijańskiej doskonałości.


Słowa kluczowe:

Stefan Kucharski, asceza, samoprzezwyciężenie, pokora, piśmiennictwo barokowe


Czyż Antoni, 1984, Teksty mistyczne i ascetyczne wczesnego baroku (Wokół Magdaleny Mortęskiej), w: Barbara Otwinowska, Janusz. Pelc (red). Przełom wieków XVI i XVII w literaturze i kulturze polskiej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich: Wrocław, s. 229–240.   Google Scholar

Jan od Krzyża, 2002, Droga na Górę Karmel, Noc ciemna, przeł. i oprac. Bernard Smyrak, Deagostini: Warszawa.   Google Scholar

Jaroszewicz Florian, 1767, Matka świętych Polska albo żywoty albo żywoty świętych, błogosła-wionych, wielebnych, świątobliwych Polaków i Polek wszelkiego stanu i kondycji, każdego wieku, od zakrzewionej w Polszcze chrześcijańskiej wiary, osobliwą życia doskonałością słynących, t. 1, Drukarnia Stanisława Stachowicza: Kraków.   Google Scholar

Kaczor-Scheiltler Katarzyna, 2005a, Mistycyzm hiszpański w piśmiennictwie polskich karmelitanek XVII i XVIII wieku, Wydawnictwo UŁ: Łódź.   Google Scholar

Kaczor-Scheiltler Katarzyna, 2016b, Perswazja w wybranych medytacjach siedemnastowiecznych z klasztoru norbertanek na Zwierzyńcu, Wydawnictwo UŁ: Łódź 2016.
Crossref   Google Scholar

Kaźmierczak Zbigniew, 2009, Paradoks i zbawienie. Antropologia mistyczna Mistrza Eckharta i Jana od Krzyża, Trans Humana: Białystok.   Google Scholar

Kucharski Stefan, 2011a, O gruncie pokory zwanym Nic, w: Kucharski Stefan, 2011, Dzieła, t. 1–2, oprac. Maria A. Sopart, Wydawnictwo Karmelitów Bosych: Kraków 2011.   Google Scholar

Kucharski Stefan, 2011b, Baranek Wielkanocny, w: Kucharski Stefan, Dzieła, t. 1–2, oprac. Maria A. Sopart, Wydawnictwo Karmelitów Bosych: Kraków.   Google Scholar

Kucharski Stefan, 2011c, Egzercycyja adwentowe na cztery niedziele, w: Kucharski Stefan, Dzieła, t. 1–2, oprac. Maria A. Sopart, Wydawnictwo Karmelitów Bosych: Kraków.   Google Scholar

Kucharski Stefan, 2011d, Ćwiczenia na same dni uroczyste Narodzenia Pańskiego, w: Kucharski Stefan, Dzieła, t. 1–2, oprac. Maria A. Sopart, Wydawnictwo Karmelitów Bosych: Kraków.   Google Scholar

Kucharski Stefan, 2011e, Traktat o modlitwie, w: Kucharski Stefan, Dzieła, t. 1–2, oprac. Maria A. Sopart, Wydawnictwo Karmelitów Bosych: Kraków.   Google Scholar

Kucharski Stefan, 2011f, Ćwiczenia na same dni uroczyste Narodzenia Pańskiego, w: Kucharski Stefan, Dzieła, t. 1–2, oprac. Maria A. Sopart, Wydawnictwo Karmelitów Bosych: Kraków.   Google Scholar

Künstler-Langner Danuta, 2000, Człowiek i cierpienie w poezji polskiego baroku, Wydawnictwo UMK: Toruń.   Google Scholar

Kuran Michał, 2018 Staropolskie wizerunki – cechy i klasyfikacja (zarys problematyki), w: Benadetta M. Puchalska-Dąbrowska i Elżbieta A. Jurkowska (red.), Wzorce osobowe w dawnej literaturze i kulturze polskiej, Wydawnictwo Prymat: Białystok.   Google Scholar

Maria od Jezusa z Ágredy, 2019, Ćwiczenia duchowne w odosobnieniu, przeł. Bartosz Wojnarowski, Wydawnictwo M: Kraków.   Google Scholar

Nowicka-Struska Anna, 2008a, Ex fumo in lucem. Barokowe kaznodziejstwo Andrzeja Kocha-nowskiego, Wydawnictwo UMCS: Lublin.   Google Scholar

Nowicka-Struska Anna 2015b, Duchowość i piśmiennictwo karmelitańskie w Polsce XVII i XVIII wieku, w: Alina Nowicka-Jeżowa (red.) Drogi duchowe katolicyzmu polskiego XVII wieku, Wydawnictwo UW: Warszawa, s. 344–393.
Crossref   Google Scholar

Osmolski Tomasz, 1747 Konterfekt życia przykładnego, z Ozdoby Karmelu zakonnego kopiowany, Drukarnia Michała Józefa Antoniego Dyaszewskiego: Kraków.   Google Scholar

Sokołowska Katarzyna 2008, Świeckich drogi do świętości w hagiografii sarmacko-barokowej, Wydawnictwo UAM: Poznań.   Google Scholar

Sopart Maria Anna, 2011, O twórczości, w: Stefan Kucharski, Dzieła, t. 1, Wydawnictwo Karmelitów Bosych: Kraków, s. 21–31.   Google Scholar

Swieżawski Stefan, 1995, Święty Tomasz na nowo odczytany, Więź: Poznań.   Google Scholar

Wichowa Maria 2010, Dzieło Diega de Estella „O wzgardzie świata i próżności” jego w przekładzie ks. Augustyna Kochańskiego jako poradnik medytacji. Problemy komunikacji literackiej, Wy-dawnictwo UŁ: Łódź.
Crossref   Google Scholar

Wider Dominik, 1982, Praktyka życia duchowego w ujęciu o. S. Kucharskiego (1595–1653), Ana-lecta Cracoviensia, t. 14, s. 427–452.
Crossref   Google Scholar

Wujek Jakub,1999, Biblia, oprac. Janusz Frankowski, Vocatio: Warszawa.   Google Scholar

Zawada Marian, 2006a, Podstawy architektury duchowej. Pokora, Wydawnictwo Karmelitów Bo-sych: Kraków.   Google Scholar

Zawada Marian, 2011b, Wstęp do części III: asceza i konsekracja, w: Stefan Kucharski, Dzieła, t. 2, Wydawnictwo Karmelitów Bosych: Kraków, s. 284–295.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-11-12

Cited By /
Share

Szczukowski, I. (2024). „NIC BYŁ, NIC NIE MIAŁ I NIC NIE MÓGŁ”. WOKÓŁ ASCETYCZNO-MISTYCZNEGO TRAKTATU O GRUNCIE POKORY ZWANYM NIC STEFANA KUCHARSKIEGO. Forum Teologiczne, 25, 55–65. https://doi.org/10.31648/ft.10627

Ireneusz Szczukowski 
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Polska)