HISTORIA SACRA A HISTORIA PROFANA. SZKIC Z TEOLOGII HISTORII

Paweł Rabczyński


https://orcid.org/0000-0002-8732-7019


Abstrakt

Dwudziesty wiek przyniósł niezwykłe ożywienie zainteresowań historią. Widoczne jest zjawisko odnowienia zmysłu historycznego w różnych dziedzinach nauki i kultury. Historia zbawienia (historia sacra) koincyduje z historią świecką, uniwersalną, powszechną (historia profana). Fakt koekstensywności historia sacra i historia profana jest konsekwencją porządku Wcielenia. Nie znaczy to, że należy utożsamiać historię zbawienia z historią czysto ludzką, uniwersalną. Bóg wykorzystuje splot konkretnych wydarzeń historii ogólnej dla objawienia siebie, swej woli i swych planów. Historia uniwersalna jest nie tylko płaszczyzną, na której dokonuje się Objawienie i zbawienie, ale stanowi także medium demonstrationis Objawienia. Bóg bowiem objawił się w historii
i przez historię, przez konkretne wydarzenia i słowa. Wykorzystał zwyczajny bieg historii powszechnej dla nadania jej faktom ściśle określonego znaczenia. W ten sposób zamanifestował również swą obecność w świecie. Jezus Chrystus – Wcielony Bóg jest nie tylko początkiem, centrum
i wypełnieniem historia sacra, ale również historia profana.




Pobierz


Opublikowane
2017-10-12

Cited By /
Share

Rabczyński, P. (2017). HISTORIA SACRA A HISTORIA PROFANA. SZKIC Z TEOLOGII HISTORII. Forum Teologiczne, 18, 123–134. https://doi.org/10.31648/ft.2321

Paweł Rabczyński 

https://orcid.org/0000-0002-8732-7019