TRADYCJA I JEJ ZNACZENIE W KOŚCIELE DOMOWYM
Sylwia Mikołajczak
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWMAbstrakt
Tradycja to możliwość przekazu pokoleniowego dóbr kulturowych i religijnych. W chrześcijaństwie oparta jest na Osobie Jezusa Chrystusa i Jego misji zbawczej. Kościół jako tradent Bożego Objawienia w historii ma zadanie głoszenie autentycznej Ewangelii oraz uobecniać misterium zbawienia. Urzeczywistnieniem Kościoła powszechnego w codziennej egzystencji jest Kościół domowy. Ukazanie rodziny jako podstawowej wspólnoty eklezjalnej jest wyrazem odnowy po Soborze Watykańskim II. Postawiony w artykule problem zawiera się w pytaniu: w jaki sposób rodzina, jako Kościół domowy, ma udział w przekazie Objawienia Bożego? W odpowiedzi na tak sformułowane pytanie badawcze należy przede wszystkim wskazać, że właśnie to Tradycja jest elementem tego Objawienia, a jej podmiotem, oprócz Urzędu Nauczycielskiego Kościoła, jest cały Lud Boży. I dlatego rodzina, w zakresie zadań Kościoła domowego, powinna również uczestniczyć w tym procesie. Ukazano to w dwóch aspektach: wychowania w wierze i udziale w życiu liturgicznym.
Słowa kluczowe:
Kościół, rodzina, tradycja, wiara, liturgiaBibliografia
Benedykt XVI, 2005, Rodzina chrześcijańska wspólnotą wychowania i wiary. Przemówienie do uczestników Kongresu Diecezji Rzymskiej, 6.06.2005, w: Opoka.org.pl [online], dostęp: 15.02.2023, . Google Scholar
Burdzik Tomasz, 2013, Tradycja a kształt kultury w czasach globalizacji, Kultura i Historia, w: Kultura i historia, nr 23, [online], dostęp: 15.02.2023, . Google Scholar
Ciećko Szymon Krzysztof, 2019, Teologiczne rozumienie Tradycji, Studia Theologica Varsaviensia, nr 2, s. 187–199. Google Scholar
Decyk Jan, 1992, Liturgia życia rodzinnego, Collectanea Theologica, nr 3, s. 77–90. Google Scholar
Dziewulski Grzegorz, 2010, Tradycja jako sposób trwania Kościoła, Łódzkie Studia Teologiczne, nr 19, s. 293–302. Google Scholar
Giddens Anthony, 2009, Życie w społeczeństwie posttradycyjnym, w: U. Beck, A. Giddens, S. Lash, Modernizacja refleksyjna: polityka, tradycja i estetyka w porządku społecznym nowoczesności, tłum. Jacek Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 79–140. Google Scholar
Grześkowiak Jerzy, 1985, Podstawowe funkcje Kościoła w życiu rodziny, Seminare. Poszukiwania Naukowe, nr 7, s. 39–69.
Crossref
Google Scholar
Jan Paweł II, 1981, Familiaris consortio, posynodalna adhortacja papieża Jana Pawła II o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Watykan. Google Scholar
Katechizm Kościoła Katolickiego, 1992, Pallottinum, Poznań. Google Scholar
Kijas Zdzisław J., 2002, Tradycja, w: Marian Rusecki i inni (red.), Leksykon Teologii Fundamentalnej, Wydawnictwo M, Kraków, s. 1259–1266. Google Scholar
Kwiatkowski Damian, 2015, Liturgia miejscem urzeczywistniania się Kościoła domowego, Łódzkie Studia Teologiczne, nr 3, s. 125–137. Google Scholar
Kwiatkowski Przemysław, 2013, Nel cuore della Chesa, io saro L’amore Chiesa domestica ed ewangelizzazione nel magisterio Benedetto XVI, Studia nad Rodziną, nr 2, s. 141–157. Google Scholar
Leon-Dufour Xavier, 1994, Słownik teologii biblijnej, Pallotinum, Poznań. Google Scholar
Nadolski Bogusław, 1972, Odnowa liturgii w rodzinie, Ateneum Kapłańskie, z. 3, s. 470–491. Google Scholar
Nadolski Bogusław, 2006, Leksykon liturgii, Pallotinum, Poznań. Google Scholar
Nowak Władysław, 2003, Liturgia Kościoła domowego, Roczniki Teologiczne, z. 8, 148–178. Google Scholar
Obrzędy chrztu dzieci według rytuału rzymskiego, 1972, Wydawnictwo Kurii Diecezjalnej, Katowice. Google Scholar
Pałęcki Waldemar, 2008, Encyklika papieża Piusa XII Mediator Dei a teologia misteriów, Roczniki Teologiczne, z. 8, s. 187–215. Google Scholar
Paweł VI, 1974, Rodzina szkolą świętości, Ateneum Kapłańskie, z. 3, s. 336–347. Google Scholar
Pius XII, 1947, Encyklika o Świętej liturgii Mediator Dei, Te Deum, Warszawa. Google Scholar
Provencher Normand, 1981, Vers une théologie de la famille: L’Eglise domestique, Eglise et Theologie Ottawa, nr 12, s. 9–34. Google Scholar
Rocchetta Carlo, 2011, Teologia della famiglia. Fondamenti e prospettive, Bologna, EDB. Google Scholar
Rusecki Marian, 2004, Fundamentalne znaczenie Tradycji w Kościele, w: Jacek Jezierski (red.), Tradycja i kościelne tradycje, Olsztyn, s. 98–108. Google Scholar
Sobór Watykański II, 1965, Dekret o apostolstwie świeckich, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje. Tekst polski, Pallottinum, Poznań 2002, s. 377–401. Google Scholar
Sobór Watykański II, 1964, Konstytucja Dogmatyczna o Kościele, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje. Tekst polski, Pallottinum, Poznań 2002, s. 104–166. Google Scholar
Sobór Watykański II, 1963, Konstytucja o liturgii świętej, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje. Tekst polski, Pallottinum, Poznań 2002, s. 48–78. Google Scholar
Sobór Watykański II, 1965, Konstytucja Dogmatyczna o Objawieniu Bożym, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje. Tekst polski, Pallottinum, Poznań 2002, s. 350–363. Google Scholar
Sobór Watykański II, 1965, Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, Dekrety, Deklaracje. Tekst polski, Pallottinum, Poznań 2002, s. 526–606. Google Scholar
Sosnowski Sławomir, 2010, Tradycja – wierność liturgii, liturgia – życie tradycji, Łódzkie Studia Teologiczne, t. 19, s. 270–275. Google Scholar
Trębski Krzysztof, Młyński Józef, 2020, Famiglia cristiana come „Chiesa domestica”: evoluzione storica e prospettive future, Teologia i Moralność, nr 2, s. 27–45.
Crossref
Google Scholar
Wendelin Knoch, 2000, Bóg szuka człowieka, Pallottinum, Poznań. Google Scholar
Władysław Nowak, 2011, Liturgia w rodzinie po Soborze Watykańskim II, Warszawskie Studia Teologiczne, nr 1, s. 185–198. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.