SOCIAL MEDIA AS AN EFFECTIVE PASTORAL TOOL

Aleksandra Gralczyk




Abstract

An omnipresent civilization progress causes religion and moral values to become less and less important aspects of life for young people. A significant drop is noticed in the number of people attending Sunday Mass and praying regularly. At the same time, the number of non-believers is rising. Also, among young people labelling themselves as believing and practicing, a change in how they experience their faith can be observed. Those people search very often for evidence of personal faith testimony and sincere communication. Young people also desire to actively participate in the believers’ community which is witnessed, for example, by being a member of different groups present in social media. Therefore, in this article, the author attempts to answer the question as to whether religious activity aimed at young people via social media is indeed effective. To answer that question, the author decided to put a couple of chosen forms of social media under analysis.


Keywords:

religion, young people, Facebook, Instagram, Twitter, YouTube


Benedykt XVI, 2011, Orędzie Papieża Benedykta XVI na 45 Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24 I 2011), in: Media dla Ewangeli, [online], access: 27.02.2020, <http://mediadla- ewangelii.pl/content.php?ContentId=27pl>.

Benedykt XVI, 2012, Orędzie Papieża Benedykta XVI na 46 Dzień Środków Społecznego Przekazu, (24 I 2012), in: Towarzystwo Świętego Pawła. Zgromadzenie zakonne księży i braci Paulistów, [online], access: 28.02.2020, <https://www.paulus.org.pl/221,46-sdssp-benedykt-xvi-2012>.

Benedykt XVI, 2013, @Pontifex, (28.II.2013, in: Twitter, [online], access: 28.02.2020, <https:// twitter.com/pontifex?lang=pl>.

Chabrzyk Agnieszka, Kałużyńska Julia, Rosa Przemysław, Suhov Andrzej, Turek Monika, 2020, Facebook, in: Grupa Robocza w Social Media działająca w strukturach IAB Polska (ed.), Przewodnik po social media w Polsce, pp. 6–17.

Chabrzyk Agnieszka, Drapała Barbara, Roszkowska Paulina, Suhov Andrzej, Wodzyńska Paulina, 2020, You Toube, in: Grupa Robocza w Social Media działająca w strukturach IAB Polska (ed.), Przewodnik po social media w Polsce, pp. 18–26.

Chada Sylwia, Kaliszewski Adam, Lipińska Basia, 2020, Twitter, in: Grupa Robocza w Social Me- dia działająca w strukturach IAB Polska (ed.), Przewodnik po social media w Polsce, p. 37–39.

Chmielewski Mirosław, 2014, Media społecznościowe jako narzędzia nowej ewangelizacji, Świat i Słowo, 1(22), pp. 213–229.

Francis, 2013, Apostolic exhortation “Evangelii gaudium” (24 XI 2013), in: Te Holy See [online], access: 28.02.2020 <http://www.vatican.va/content/francesco/en/apost_exhortations/docu- ments/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html>.

Franciszek, 2013, @Ponitfex, (18 III 2013), in: Twitter, [online], access: 28.02.2020, <https://twit- ter.com/pontifex?lang=pl>.

Głowacki Antoni, 2019, Religijność młodzieży i uczestnictwo w lekcjach religii w szkołach, in: Mirosława Grabowska, Magdalena Gwiazda (ed.), Młodzież 2018, Centrum Badań Opinii Społecznej, Warszawa, pp. 153–166.

Grabowski Piotr, Kręgielewski Adam, Wodzyńska Paulina, 2020, You Toube, in: Grupa Robocza w Social Media działająca w strukturach IAB Polska (ed.), Przewodnik po social media w Polsce, pp. 27–33.

Marcin Zieliński, in: Instagram, [online], access: 28.02.2020, <https://www.instagram.com/marcin. zielinski/?hl=pl>.

Mocni w Duchu, 2013, Zespół Mocni w Duchu (3 VI 2013), in: Facebook, [online], access: 28.02.2020, <https://www.facebook.com/pg/mocniwduchu/about/?ref=page_internal>.

Mocni w Duchu, 2015, Uwielbieniowa Łódź Ratunkowa (16 X 2015), in: Facebook, [online], access: 28.02.2020, <https://www.facebook.com/UwielbieniowaLodzRatunkowa/>.

Mocni w Duchu, 2017, Mocni w Duchu z modlitwą o uzdrowienie (24 VIII 2017), in: Facebook, [online] access: 28.02.2020, <https://www.facebook.com/groups/345723422549631/about/>.

Mocni w Duchu, 2018, Zespól Mocni w Duchu, (29 XI 2018), in: Facebook, [online], access:
28.02.2020, <https://www.facebook.com/pg/mocniwduchu/reviews/?ref=page_internal>.

NapoleonCat, 2019, Social Media users in Poland March 2019 (22 VIII 2019), in: NapoleonCat,
[online], access: 27.02.2020, <https://napoleoncat.com/stats/facebook-users-in-poland/2019/03>.

Oświadczenie w sprawie filmu o. Marcinie Zielińskim (5 X 2018), Deon.pl [online], access: 28.02.2020, <https://deon.pl/kosciol/wyrazamy-stanowczy-sprzeciw-oswiadczenie-ws-filmu-o-marcinie-zielinskim,495612>.

Pew Research Center, The Age Gap in Religion Around the World (13 VI 2018), in: Pew Research Center Religion & Public Life, [online], access: 27.02.2020, <https://www.pewforum.
org/2018/06/13/the-age-gap-in-religion-around-the-world/>.

Przybysz Monika, 2018, Kościół w social media. Komunikacja instytucji eklezjalnych w mediach społecznościowych w perspektywie medioznawczej i teologicznej, Kultura-Media-Teologia, 35, pp. 140–166.

Sadłoń Wojciech, Organek Luiza, 2020, Annuarium Statisticum Ecclesiae In Polonia Ad 2020, Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC, Warszawa.

Sierocki Radosław, 2018, Praktykowanie religii w nowych mediach. Katolicka przestrzeń Facebooka, Wydawnictwo Adam Marszłek, Poznań.

Siuda Piotr, 2010, Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Smołucha Danuta, 2016, Kultura Religijna w cyberprzestrzeni. Obecność kultu Matki Bożej z Guadalupe w internecie, Akademia Ignatianum w Krakowie Wydawnictwo WAM, Kraków.

Szustak Adam, 2014, Lagusta na palnie, in: YouTube, [online], access: 28.02.2020, <https://www. youtube.com/user/Langustanapalmie>.

Zieliński Marcin, 2016, Marcin Zieliński posługa (3 V 2016), in: Facebook, [online], access: 28.02.2020, <https://www.facebook.com/marcinzielinskiposluga/about/>.
Download


Published
2020-11-06

Cited by

Gralczyk, A. (2020). SOCIAL MEDIA AS AN EFFECTIVE PASTORAL TOOL. Forum Teologiczne, (21), 237–248. https://doi.org/10.31648/ft.6099

Aleksandra Gralczyk