Kryteria spełnienia w ojcostwie. Interpretacja i pytanie o aktualność wzorca spolegliwego opiekuna na przykładzie Józefa z Nazaretu
Przemysław Zientkowski
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Polska)Abstrakt
Artykuł jest próbą pedagogicznego ujęcia odpowiedzi na pytanie: jakie kryteria spełnienia w ojcostwie można przyjąć stawiając za wzór współczesnemu mężczyźnie Józefa z Nazaretu? W opracowaniu, poprzez bazowanie tylko na biblijnym opisie starano się zmniejszyć dystans, jaki pomiędzy opiekunem Jezusa a współczesnymi ojcami wytworzyła tradycja i pobożność ludowa. Tak przedstawiona postać św. Józefa wydaje się bliższa współczesnym mężczyznom i łatwiejsza do uznania za wzór.
W badaniach przyjęto perspektywę pedagogiczną. Najpierw naszkicowano pedagogiczne tło analiz, uzasadniając wartość pedagogicznych inspiracji biblijną figurą św. Józefa. Następnie nakreślono chrześcijańską wizję ojcostwa, aby skorelować perspektywę pedagogiczną z biblijnym kontekstem badań. Główną część artykułu obejmuje interpretacja fragmentów Ewangelii, w których są opisane sceny z życia Józefa. Interpretacja jest ukierunkowana na wskazanie cech tego przykładowego ojcostwa i odniesienie ich do kontekstu doświadczenia ojcostwa współczesnego pokolenia mężczyzn. Ojcostwo św. Józefa cechuje: odwaga, praca, poświęcenie, odpowiedzialność. Wnioskiem mającym wartość pedagogiczną, do którego doprowadziły analizy źródeł, jest wskazanie, że ojcostwo św. Józefa nie jest przykładem „jak poczuć się spełnionym” w ojcostwie, ale jak „spełniać się” w nim.
Bibliografia
Adamski Franciszek,2021, Rodzina wymiar społeczny i kulturowy, Kraków. Google Scholar
Arystoteles, 2003, Metafizyka, Warszawa. Google Scholar
Augustyn Aureliusz, 1987, Wyznania, Warszawa. Google Scholar
Balter Lucjan, 1989, Święty Józef odczytany na tle encykliki „Dives in misericordia”, Studia Józefologiczne, 1, Kalisz, s. 46-60. Google Scholar
Benedykt XVI, 2012, Jezus z Nazaretu. Dzieciństwo, Kraków. Google Scholar
Franciszek, 2020, List Apostolski „Patris corde”, Poznań. Google Scholar
Drożdż Bogusław, 1997, Wychowawcza Funkcja Kościoła w społeczeństwie pluralistycznym, Legnica. Google Scholar
Janukowicz Maria, 2002, Czy współczesne ojcostwo to ojcostwo nieobecne?, Małżeństwo i Rodzina 1,s. 43-47. Google Scholar
Kolanczyk Kazimierz, 2000, Prawo rzymskie, Warszawa. Google Scholar
Majdański Kazimierz, 2001, Wspólnota życia i miłości, Łomianki. Google Scholar
Nowak Marian, 2005, Wychowanie do wolności i odpowiedzialności, w: Franciszek Adamski (red.) Wychowanie personalistyczne, Kraków, s. 341-362. Google Scholar
Półtawska Wanda, 2018, Genealogia divina. Częstochowa. Google Scholar
Półtawska Wanda,2015, Uczcie się kochać, Częstochowa. Google Scholar
Rosenzweig Franz,2012, Gwiazda zbawienia, Warszawa. Google Scholar
Ryś Grzegorz, 2021, Skoro jest Miłość, Kraków. Google Scholar
Sosnowski Tomasz, 2014, Pedagogiczny model ojcostwa – konstrukt teoretyczny, „Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, 13, Warszawa, s. 56-73. Google Scholar
Tauler Jan, 1985, Kazania, Poznań. Google Scholar
Tischner Józef, 2021, Wolność człowieka gór, Kraków. Google Scholar
Wiśniewski Marcin, 2013, Święty Józef w tajemnicy Chrystusa, Kalisz. Google Scholar
Wnuk Paweł, 2017, Święty Józef wzorem powołania mężczyzny, małżonka i ojca w nauczaniu Papieży, Kalisz. Google Scholar
Wons Krzysztof,2017, Cały sprawiedliwy. Lectio divina z Józefem z Nazaretu, Kraków. Google Scholar
Zientkowski Przemysław, 2021a, Kategoria ojcostwa w koncepcji wybranych filozofów dialogu, w: Jarosław Jagiełło, Karolina Tytko (red.),Solidarność. Człowiek w sieci zależności społecznych, Kraków, s. 55-65.
Crossref
Google Scholar
Zientkowski Przemysław,2021b, Interpretacja źródeł wychowania w rodzinie według koncepcji Ferdynanda Ebnera, w: Monika Lewicka (red.),Rodzina i rodzicielstwo. Trudności, zagrożenia, wyzwania, priorytety, Bydgoszcz, s. 225-239. Google Scholar
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Polska)