PROWADZENIE BIZNESU Z PERSPEKTYWY TAOIZMU

Julitta Koćwin

Uniwersytet Wrocławski (Polska)


Abstrakt

 W artykule omówiono filozofię taoizmu pod kątem jej wpływu na etykę i podstawy prowadzenia biznesu jak i na rozwój gospodarczy, wykorzystując jako przykład dwie gospodarki: Hongkongu i Tajwanu. W artykule starano się znaleźć odpowiedź na pytanie jaka jest rola wartości taoizmu w biznesie i jaki mają one wpływ na rozwój przedsiębiorstwa i gospodarki? W tym celu wyjaśniono podstawowe idee taoizmu, które obejmują zasady Tao, Te i Wu-wei oraz jego podstawo­we wartości. Konstatacja w jaki sposób taoizm wpływa na biznes, została dokonana poprzez analizę na ile zasady taoistycznej doktryny Tao odzwierciedlają się w działalności biznesowej współczesnej organizacji oraz jaki wpływ ma zarządzanie Wu-wei na sukces przedsiębiorstwa. Główny wniosek z badań sprowadza się do tego, że taoizm jest filozofią, która inspiruje ludzi do ciężkiej pracy, kształ­tuje określone postawy człowieka, który jest tolerancyjny, pracowity i przedsiębiorczy, stawiającego dobro wspólnoty ponad profity jednostki, co jest jednym z kluczowych czynników odnoszenia suk­cesów w biznesie.


Słowa kluczowe:

taoizm, daoizm, szkoła Huang-Lao, tao, Laozi


About Hong Kong Religion, Temples, Deities and Traditions, 2023, w: Hong Kong Traveller [online], dostęp: 28.06.2023, .   Google Scholar

北宋时期黄老思想的兴盛, 2021, [online], dostęp: 08.07.2023, .   Google Scholar

Cheung Tony, 2015, Divided Hong Kong needs traditional Taoist values, says religion’s leader in city, w: South China Morning Post [online], dostęp: 28.06.2023, .   Google Scholar

從搖籃到搖籃, 2009年3月16日, [online], dostęp: 09.07.2023, .   Google Scholar

道教, 2023, [online], dostęp: 28.03.2023, .   Google Scholar

道商, 2023, [online], dostęp: 29.03.2023, .   Google Scholar

Don’t be productive: Lessons from my Taoist experiment, (07.10.2015), w: The Ancient Wisdom Project [online], dostęp: 29.03.2023, .   Google Scholar

返璞歸真的台灣 – 應用搖籃到搖籃方法的典範 by 綠能小學堂, 2023, [online], dostęp: 09.07.2023, .   Google Scholar

Hennig Alicia, 2017, How Daoism can make a difference in business, w: LSE Business Review [online], dostęp: 28.06.2023, .   Google Scholar

Ip Po-Keung, 2013, Philosophical and Religious Foundations of Business Ethics, Publisher: Springer, Daoism and Business Ethics, Part 14 Eastern Cultural, w: Handbook of the philosophical foundations of business ethics, Chapter: 47.
Crossref   Google Scholar

Johnson Ian, 2010, The Rise of the Tao, w: The New York Times Magazine [online], dostęp: 28.06.2023, .   Google Scholar

企業義工隊, 2019, [online], dostęp: 02.04.2019, .   Google Scholar

Kajdański Edward, 2011, Chiny, Leksykon, Książka i Wiedza, Warszawa.   Google Scholar

Kohn Livia, 2012, Taoizm. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego: Kraków.   Google Scholar

Kotelnikov Vadim, [b.r.], The Tao of Business Success, w: Breakthrough e-Coach [online], dostęp: 29.03.2023, .   Google Scholar

刘固盛: 论北宋的黄老思想, 2020, [online], dostęp: 09.07.2023, .   Google Scholar

Laozi, 2006, Księga dao i de z komentarzami Wang Bi, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków.   Google Scholar

Lorenz Andreas, 2007, Yin and Yang The Influence of Taoism in Communist China, w: Spigel International [online], dostęp: 28.06.2018, .   Google Scholar

Należyty Jan, 2005, Filozofia Tao, w: Racjonalista.pl [online], dostęp: 10.06.2023, .   Google Scholar

Religions in Tajwan, 2023, w: Life of Taiwan [online], dostęp: 10.04.2023, .   Google Scholar

Taiwanese Culture, Religion, 2016, w: Cultural Atlas [online], dostęp: 29.03.2023, .   Google Scholar

Taoizm, 2013, w: Religie Świata [online], dostęp: 27.04.2023, .   Google Scholar

The Republic of China Yearbook 2016, Department of Information Services, Executive Yuan, Republic of China (Taiwan).   Google Scholar

Wong Sun San Peter, Neck Philip Arthur, McKenna Bernard, 2013, Spiritual Wisdom of Taoism in Business: through the lens of interpretation realism in a Cisco end-to-end case study, “SMS VARANASI”, vol. 6, no. 1.   Google Scholar

贞观之治(唐太宗统治下的治世, 2023, [online], dostęp: 19.04.2023, .   Google Scholar

中央政府门户网站, 宗教局, 2005, 中国道教历史及其主要派别, [online], dostęp: 09.07.2023, .   Google Scholar

香港年報, 2017, 宗教和風俗, 目錄21, 香港的別行政區 HKSAR, (Hong Kong Yearbook, Gro-verment Bookstore).   Google Scholar

Youlan Feng, 2001, Krótka historia filozofii chińskiej, Derek Bodde (red.), Michał Zagrodzki (tłum.) Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.   Google Scholar

Zhuangzi, 2009, Prawdziwa Księga Południowego Kwiatu, Wydawnictwo ISKRY: Warszawa.   Google Scholar

Zu Liangrong, (2019), Purpose-driven leadership for sustainable business: From the Perspective of Taoism, International Journal of Corporate Social Responsibility, vol. 4, Article number: 3, [online], dostęp: 29.03.2023, w: International Journal of Corporate Social Responsibility [online], dostęp: 7.02.2019, .
Crossref   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-11-12

Cited By /
Share

Koćwin, J. (2024). PROWADZENIE BIZNESU Z PERSPEKTYWY TAOIZMU. Forum Teologiczne, 25, 233–246. https://doi.org/10.31648/ft.10639

Julitta Koćwin 
Uniwersytet Wrocławski (Polska)