Wideo o ukraińskiej góralce karpackiej jako przykład efektywności komunikowania w serwisie YouTube

Arkadiusz Dudziak

University of Warmia and Mazury


Abstrakt

The article was inspired by the popularity on YouTube of a Ukrainian woman, Maria Dmitroniak, a resident of the Carpathian village of Dzembronia. One of the videos about this woman’s everyday life and cooking has received over 14.5 million views since 2022. The Food Around The World channel has become an example of the effectiveness of audiovisual communication on YouTube. The film about the Ukrainian highlander took on the characteristics of an axiological message. The article describes the online reception of the film. The most representative comments of YouTube users were subjected to axiological analysis. The reception of this video on YouTube creates an axiosphere in which not only aesthetic, but also ethical and even religious values are manifested.


Słowa kluczowe:

communication effectiveness, aesthetic subject, aesthetic values, axiological analysis, content reception, axiological message, YouTube


Borowski, H. (1990), Zarys etyki. Lublin.   Google Scholar

Domagała, A. (2012), Problematyka aktu błogosławieństwa w językoznawstwie i etnolingwistyce, [w:] Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 45 (1), 110-120.   Google Scholar

Domurat, A. (2009), Identyfikacja wartości osobistych w badaniach psychologicznych. Wartości jako cele działań i wyborów. Warszawa.   Google Scholar

Dziemidok, B. (1992), Sztuka, wartości, emocje. Warszawa.   Google Scholar

Ferenc, T. | Olechnicki, K. (2008), Dlaczego warto badać obrazy w sieci?, [w:] Ferenc, T. | Olech¬nicki, K. (red. nauk.), Obrazy w sieci. Socjologia i antropologia ikonosfery Internetu. Toruń, 7-15.   Google Scholar

Flick, U. (2010), Projektowanie badania jakościowego. Warszawa.   Google Scholar

Gałecki, J. (1962), Problematyka estetyki. Przedmiot i metoda. Kraków.   Google Scholar

Gołaszewska, M. (1986), Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie. Warszawa.   Google Scholar

Gołaszewska, M. (1990 a), Istota i istnienie wartości. Studium o wartościach estetycznych na tle sytuacji aksjologicznej. Warszawa.   Google Scholar

Gołaszewska, M. (1990 b), Estetyka sztuki rozrywkowej, [w:] Gołaszewska, M. (red.), Nauka o pięknie. Rozprawy z pogranicza estetyki, aksjologii ogólnej i antropologii filozoficznej. Kraków | Lublin, 101-112.   Google Scholar

Gołaszewska, M. (1994), Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości. Warszawa | Kraków.   Google Scholar

Kamiński, S. (1989), Jak filozofować? Lublin.   Google Scholar

Kiklewicz, A. (2023), Estetyka a pragmatyka. Estetyczne akty mowy. Olsztyn.   Google Scholar

Konecki, K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa.   Google Scholar

Krupiński, J. (1990), Doświadczenie estetyczne – wartościowanie – wartości, [w:] Gołaszewska, M. (red.), Nauka o pięknie. Rozprawy z pogranicza estetyki, aksjologii ogólnej i antropologii filo¬zoficznej. Kraków | Lublin, 43-52.   Google Scholar

Krzeszowski, T. P. (1999), Aksjologiczne aspekty semantyki językoznawczej. Toruń.   Google Scholar

Laskowska, E. (1992), Wartościowanie w języku potocznym. Bydgoszcz.   Google Scholar

Leszczak, O. (2002), Metodologiczne zasady wartościowania i wartość jako koncept metodologicz¬ny, [w:] Kasperski, E. | Ulica, D. (red.), Dialog. Komparatystyka. Literatura. Warszawa, 118-141.   Google Scholar

Lisowska-Magdziarz, M. (2004), Analiza zawartości mediów. Kraków.   Google Scholar

Lisowska-Magdziarz, M. (2006), Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Kraków.   Google Scholar

Łabaszczuk, M. (2007), Językowe środki wyrażania wartości (podstawy metodologiczne), [w:] Oskiera, A. (red.), Antynomie wartości. Problematyka aksjologiczna w językoznawstwie. Łódź, 9-18.   Google Scholar

Morawski, S. (1973), O przedmiocie i metodzie estetyki. Warszawa.   Google Scholar

Ostasz, L. (2009), Czym są wartości? Zarys aksjologii. Olsztyn.   Google Scholar

Pisarek, W. (2007), O mediach i języku. Kraków.   Google Scholar

Puzynina, J. (1992), Język wartości. Warszawa.   Google Scholar

Puzynina, J. (2013), Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa. Kraków.   Google Scholar

Sieradzan, J. (2006), »Sacrum« i »profanum« czy »sacrofanum«? Przemiany w rozumieniu »sacrum« we współczesnym świecie, [w:] Lud 90, 13-35.   Google Scholar

Schwartz, S. H. | Bilky, W. (1987), Toward a universal psychological structure of human values, [in:] Journal of Personality and Social Psychology 53, 550-562.   Google Scholar

Schwartz, S. H. (1992), Universals in the content of values: Theoretical advances and empirical test in 20 countries, [in:] Advances In Experimental Social Psychology 25, 1-65.   Google Scholar

Starzyńska-Kościuszko, E. (1999), Wprowadzenie do filozofii. Filozoficzne koncepcje człowieka. Warszawa.   Google Scholar

Starzyńska-Kościuszko, E. (2003), Aksjologia, [w:] Opara, S. | Kucner, A. | Zielewska, B. (red.), Podstawy filozofii. Olsztyn.   Google Scholar

Stępień, A. B. (1986), Propedeutyka estetyki. Lublin.   Google Scholar

Strzelecki, R. (2015), Sacrum w kulturze współczesnej, [w:] Matusiak-Kempa, I. | Naruszewicz¬-Duchlińska, A. (red.), Idee i wartości w języku i kulturze. Olsztyn, 90-100.   Google Scholar

Szpunar, M. (2024), Analiza zawartości a analiza treści jako metody badawcze, [w:] silo.tips, https:// silo.tips/download/analiza-zawartoci-a-analiza-treci-jako-metody-badawcze-mgr-magdalena-szpunar (accessed: 26.06.2024).   Google Scholar

Toporov, V. N. (1983), Prastranstvo i tekst, [w:] Tekst: semantyka i struktura. Moskva, 227-284.   Google Scholar

Tyszka, A. (1993), Kultura jest kultem wartości. Aksjologia społeczna – studia i szkice. Lublin.   Google Scholar

Wojciszke, B. (1988), Wprowadzenie: wszechobecność wartościowania, [w:] Wojciszke, B. (red.), Studia nad procesami wartościowania, 1. Wrocław, 7-19.   Google Scholar

Wrześniowska-Pietrzak, M. (2007), Wartościowanie jako oręż perswazji, [w:] Lissewski, P. (red.), Polityka i perswazja. Poznań, 48-59.   Google Scholar

Żółkiewski, S. (1988), Teksty kultury. Warszawa.   Google Scholar

THE WOMAN LIVES ALONE IN THE MOUNTAINS (KOBIETA MIESZKA SAMA W GÓRACH. Gotowanie tradycyjnej ukraińskiej kolacji), [w:] https://www.youtube.com/ watch?v=z77Y8Vj80HI (accessed: 13.07.2024).   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
01.07.2025

Cited By /
Share

Dudziak, A. (2025). Wideo o ukraińskiej góralce karpackiej jako przykład efektywności komunikowania w serwisie YouTube. Przegląd Wschodnioeuropejski, 16(1), 191–206. https://doi.org/10.31648/pw.11458

Arkadiusz Dudziak 
University of Warmia and Mazury