Wideo o ukraińskiej góralce karpackiej jako przykład efektywności komunikowania w serwisie YouTube
Arkadiusz Dudziak
University of Warmia and MazuryAbstrakt
The article was inspired by the popularity on YouTube of a Ukrainian woman, Maria Dmitroniak, a resident of the Carpathian village of Dzembronia. One of the videos about this woman’s everyday life and cooking has received over 14.5 million views since 2022. The Food Around The World channel has become an example of the effectiveness of audiovisual communication on YouTube. The film about the Ukrainian highlander took on the characteristics of an axiological message. The article describes the online reception of the film. The most representative comments of YouTube users were subjected to axiological analysis. The reception of this video on YouTube creates an axiosphere in which not only aesthetic, but also ethical and even religious values are manifested.
Słowa kluczowe:
communication effectiveness, aesthetic subject, aesthetic values, axiological analysis, content reception, axiological message, YouTubeBibliografia
Borowski, H. (1990), Zarys etyki. Lublin. Google Scholar
Domagała, A. (2012), Problematyka aktu błogosławieństwa w językoznawstwie i etnolingwistyce, [w:] Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne 45 (1), 110-120. Google Scholar
Domurat, A. (2009), Identyfikacja wartości osobistych w badaniach psychologicznych. Wartości jako cele działań i wyborów. Warszawa. Google Scholar
Dziemidok, B. (1992), Sztuka, wartości, emocje. Warszawa. Google Scholar
Ferenc, T. | Olechnicki, K. (2008), Dlaczego warto badać obrazy w sieci?, [w:] Ferenc, T. | Olech¬nicki, K. (red. nauk.), Obrazy w sieci. Socjologia i antropologia ikonosfery Internetu. Toruń, 7-15. Google Scholar
Flick, U. (2010), Projektowanie badania jakościowego. Warszawa. Google Scholar
Gałecki, J. (1962), Problematyka estetyki. Przedmiot i metoda. Kraków. Google Scholar
Gołaszewska, M. (1986), Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie. Warszawa. Google Scholar
Gołaszewska, M. (1990 a), Istota i istnienie wartości. Studium o wartościach estetycznych na tle sytuacji aksjologicznej. Warszawa. Google Scholar
Gołaszewska, M. (1990 b), Estetyka sztuki rozrywkowej, [w:] Gołaszewska, M. (red.), Nauka o pięknie. Rozprawy z pogranicza estetyki, aksjologii ogólnej i antropologii filozoficznej. Kraków | Lublin, 101-112. Google Scholar
Gołaszewska, M. (1994), Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości. Warszawa | Kraków. Google Scholar
Kamiński, S. (1989), Jak filozofować? Lublin. Google Scholar
Kiklewicz, A. (2023), Estetyka a pragmatyka. Estetyczne akty mowy. Olsztyn. Google Scholar
Konecki, K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa. Google Scholar
Krupiński, J. (1990), Doświadczenie estetyczne – wartościowanie – wartości, [w:] Gołaszewska, M. (red.), Nauka o pięknie. Rozprawy z pogranicza estetyki, aksjologii ogólnej i antropologii filo¬zoficznej. Kraków | Lublin, 43-52. Google Scholar
Krzeszowski, T. P. (1999), Aksjologiczne aspekty semantyki językoznawczej. Toruń. Google Scholar
Laskowska, E. (1992), Wartościowanie w języku potocznym. Bydgoszcz. Google Scholar
Leszczak, O. (2002), Metodologiczne zasady wartościowania i wartość jako koncept metodologicz¬ny, [w:] Kasperski, E. | Ulica, D. (red.), Dialog. Komparatystyka. Literatura. Warszawa, 118-141. Google Scholar
Lisowska-Magdziarz, M. (2004), Analiza zawartości mediów. Kraków. Google Scholar
Lisowska-Magdziarz, M. (2006), Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Kraków. Google Scholar
Łabaszczuk, M. (2007), Językowe środki wyrażania wartości (podstawy metodologiczne), [w:] Oskiera, A. (red.), Antynomie wartości. Problematyka aksjologiczna w językoznawstwie. Łódź, 9-18. Google Scholar
Morawski, S. (1973), O przedmiocie i metodzie estetyki. Warszawa. Google Scholar
Ostasz, L. (2009), Czym są wartości? Zarys aksjologii. Olsztyn. Google Scholar
Pisarek, W. (2007), O mediach i języku. Kraków. Google Scholar
Puzynina, J. (1992), Język wartości. Warszawa. Google Scholar
Puzynina, J. (2013), Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa. Kraków. Google Scholar
Sieradzan, J. (2006), »Sacrum« i »profanum« czy »sacrofanum«? Przemiany w rozumieniu »sacrum« we współczesnym świecie, [w:] Lud 90, 13-35. Google Scholar
Schwartz, S. H. | Bilky, W. (1987), Toward a universal psychological structure of human values, [in:] Journal of Personality and Social Psychology 53, 550-562. Google Scholar
Schwartz, S. H. (1992), Universals in the content of values: Theoretical advances and empirical test in 20 countries, [in:] Advances In Experimental Social Psychology 25, 1-65. Google Scholar
Starzyńska-Kościuszko, E. (1999), Wprowadzenie do filozofii. Filozoficzne koncepcje człowieka. Warszawa. Google Scholar
Starzyńska-Kościuszko, E. (2003), Aksjologia, [w:] Opara, S. | Kucner, A. | Zielewska, B. (red.), Podstawy filozofii. Olsztyn. Google Scholar
Stępień, A. B. (1986), Propedeutyka estetyki. Lublin. Google Scholar
Strzelecki, R. (2015), Sacrum w kulturze współczesnej, [w:] Matusiak-Kempa, I. | Naruszewicz¬-Duchlińska, A. (red.), Idee i wartości w języku i kulturze. Olsztyn, 90-100. Google Scholar
Szpunar, M. (2024), Analiza zawartości a analiza treści jako metody badawcze, [w:] silo.tips, https:// silo.tips/download/analiza-zawartoci-a-analiza-treci-jako-metody-badawcze-mgr-magdalena-szpunar (accessed: 26.06.2024). Google Scholar
Toporov, V. N. (1983), Prastranstvo i tekst, [w:] Tekst: semantyka i struktura. Moskva, 227-284. Google Scholar
Tyszka, A. (1993), Kultura jest kultem wartości. Aksjologia społeczna – studia i szkice. Lublin. Google Scholar
Wojciszke, B. (1988), Wprowadzenie: wszechobecność wartościowania, [w:] Wojciszke, B. (red.), Studia nad procesami wartościowania, 1. Wrocław, 7-19. Google Scholar
Wrześniowska-Pietrzak, M. (2007), Wartościowanie jako oręż perswazji, [w:] Lissewski, P. (red.), Polityka i perswazja. Poznań, 48-59. Google Scholar
Żółkiewski, S. (1988), Teksty kultury. Warszawa. Google Scholar
THE WOMAN LIVES ALONE IN THE MOUNTAINS (KOBIETA MIESZKA SAMA W GÓRACH. Gotowanie tradycyjnej ukraińskiej kolacji), [w:] https://www.youtube.com/ watch?v=z77Y8Vj80HI (accessed: 13.07.2024). Google Scholar
University of Warmia and Mazury
Inne teksty tego samego autora
- Arkadiusz Dudziak, Marina Payunena, Indo-European anthropological and cultural sources of the Ossetian heroic epic as an example of nomadism of ideas and values (problem statement) , Przegląd Wschodnioeuropejski: Tom 10 Nr 1 (2019): Przegląd Wschodnioeuropejski
