PRZYMIOTNIKI WARTOŚCIUJĄCE W REKLAMIE (NA MATERIALE ROSYJSKIEJ PRASY KOBIECEJ)

Anna Romanik

Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytet w Białymstoku



Abstrakt

The author of the paper deals with evaluative adjectives used on press advertising. The researched
lexemes were excerpted from Russian women’s magazines, published in 2010–2013. The main
purpose of this article was to classify selected lexicon by few criteria, such as, semantic meaning,
frequency of their usage and morphological and syntactical methods of valuation. Research has
shown that verbal valuation in advertising, which is a result of language manipulation, guaranties
commercial success for communicant.


Słowa kluczowe:

advertising, evaluative adjective, language manipulation, lexicology, valuation


Bartmiński, J. (2003). Miejsce wartości w językowym obrazie świata. W: J. Bartmiński (red.). Język
w kręgu wartości. Studia semantyczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 59–86.

Bralczyk, J. (2004). Język na sprzedaż. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Budzyński, W. (1999). Reklama – techniki skutecznej perswazji. Warszawa: Wydawnictwo
„Poltext”.

Kochan, M. (2005). Slogany w reklamie i polityce. Warszawa: Wydawnictwo „Trio”.

Lewiński, P.H. (2008). Retoryka reklamy. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Lusińska, A. (2007). Reklama a frazeologia: teksty reklamowe jako źródło nowych frazeologizmów.
Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Puzynina, J. (1992). Język wartości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szczęsna, E. (2003). Poetyka reklamy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Арутюнова, Д.Н. (1988). Типы языковых значений: Оценка. Событие. Факт. Москва: Изд.
Наука.

Головлёва, Е.Л. (2002). Основы рекламы. Москва: Изд. Социум.

Медведева, Е.В. (2008). Рекламная коммуникация. Москва: Изд. ЛКИ.

Шатин, Ю.В. (2003). Построение рекламного текста. Москва: Изд. Бератор-Пресс.
Pobierz


Opublikowane
2014-06-01

Cited By /
Share

Romanik, A. (2014). PRZYMIOTNIKI WARTOŚCIUJĄCE W REKLAMIE (NA MATERIALE ROSYJSKIEJ PRASY KOBIECEJ). Acta Neophilologica, 1(XVI), 107–114. Pobrano z https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/an/article/view/809

Anna Romanik 
Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytet w Białymstoku