THE REFLECTION OF HIGH RENAISSANCE AND MANNERISM OF THE WORKS OF MICHELANGELO BUONARROTI IN THE INTERPRETATION OF IRVING STONE IN HIS LAST BIOGRAPHICAL NOVEL THE AGONY AND THE ECSTASY

Anna Kwiatkowska

Katedra Filologii Angielskiej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Abstrakt

The article focuses on the artistic elements of Italian High Renaissance and
Mannerism in the narrative structure of the biographical novel about Michelangelo
Buonarroti, The Agony and the Ecstasy, by Irving Stone. The discussion of the above
is limited to one selected aspect of narration, namely a description. The analysis
includes ekphrastic passages referring to the most well known, monumental
sculptural pieces by Michelangelo Buonarroti. The aim of the article is to establish
the extend to which the literary descriptions form the novel by Irving Stone reflect
the character and style of the 16th century sculptures of Michelangelo.


Słowa kluczowe:

Michelangelo, High Renaissance, Mannerism, biographical novel, ekphrasis


Barthes, R. (1985). Retoryka obrazu. Transl. Z. Kruszyński. Pamiętnik Literacki 76, 3,
289–302.

Białostocki, J. (1966). Sztuka i myśl humanistyczna. Warszawa, PIW.

Białostocki, J. (1980). Historia sztuki wśród nauk humanistycznych. Wrocław, Ossolineum.

Cepik, J. (1989). Michał Anioł. Poznań, Wydawnictwo Poznańskie.

Dużyk, J. (1989). Pasje Irvinga Stone’a. Życie Literackie 37, 2.

Eco, U. (1972). Pejzaż semiotyczny. Warszawa, PIW.

Eco, U. (1994). Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych. Transl.
J. Gałuszka. Warszawa, Czytelnik.

Goetz, Ph.W. (ed.) (1986). The New Encyclopaedia Britannica. 15th ed. Vols.: 3, 7, 11, 23,
24, 25, 27. Chicago, Encyclopaedia Britannica, Inc.

Gondorowicz, J. (1979). Pasje, czyli ględzenie. Nowe Książki 12.

Heusinger, L. (1994). Buonarroti Michelangelo. Florence – New York, Scala – Riverside.

Lessing, G.E. (1959). Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji. In: G.E. Lessing. Dzieła
wybrane. A. Sowiński (ed.). Vol. 3. Warszawa, PIW.

Ludwig, E. (1948). Trzej tytani. Transl. M. Tarnowski, E. Zawiejski. 3rd ed. Warszawa, Stanisław
Cukrowski.

Panofsky, E. (1971). Studia z historii sztuki. J. Białostocki (ed.). Warszawa, PIW.

Stone, I. (1963). The Agony and the Ecstasy. London, Fontana Books.

Vinson, J. (ed.) (1990). International Dictionary of Art and Artists. Vol. 1–2. Chicago – London,
St. James Press.

Walicki, M. (1956). Studia renesansowe. Wrocław, Ossolineum.

Wysłouch, S. (1994). Literatura a sztuki wizualne. Warszawa, PWN.

Zwolińska, K., Malicki, Z. (1990). Słownik terminów plastycznych. Warszawa, Wiedza Powszechna.
Internet sources (access: April 2012)

http://www.britannica.com/EBchecked/topic/362538/Mannerism

http://100swallows.wordpress.com/2007/11/15/michelangelos-mysterious-giants/

http://24.media.tumblr.com/tumblr_l91054blI91qde9vzo1_400.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:David_von_Michelangelo.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Donatello_-_David_-_Floren%C3%A7a.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Bartolomeo_bellano,_davide_con_la_testa_di_golia,_
padova,_1470-1480.JPG

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Museo_pushkin,_calchi,_verrocchio,_david_01.JPG

http://en.wikipedia.org/wiki/File:David_Bernini_1623.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1f/Michelangelo%27s_Pieta_
5450_ cropncleaned_

Vasari, Giorgio, Lives of the Artists, 2nd edition, (1568)

http://www.mcah.columbia.edu/arthumanities/pdfs/arthum_michel_reader PDF

Opublikowane
2013-12-01

Cited By /
Share

Kwiatkowska, A. (2013). THE REFLECTION OF HIGH RENAISSANCE AND MANNERISM OF THE WORKS OF MICHELANGELO BUONARROTI IN THE INTERPRETATION OF IRVING STONE IN HIS LAST BIOGRAPHICAL NOVEL THE AGONY AND THE ECSTASY. Acta Neophilologica, 2(XV), 139–148. Pobrano z https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/an/article/view/923

Anna Kwiatkowska 
Katedra Filologii Angielskiej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie