THINKING THE FAMILY. SOME LINES IN 20TH-CENTURY PHILOSOPHY
Michael Wladika
International Theological Institute Universität Wien (Austria)Abstrakt
Współczesność pod wieloma względami nie jest początkiem, ale końcem. Podobnie jak w przypadku społeczności i rodziny. Dzisiejsze czasy nie są pierwotne, lecz wtórne. Dlatego, aby je zrozumieć, musimy najpierw zobaczyć ich pochodność. To zagadnienie zostało opracowane na podstawie wielu tekstów autorstwa Alasdair MacIntyre i Hansa Sedlmayra.
Aby w dziwnym „dwudziestym wieku” odzyskać dawną siłę myślenia wspólnotowego i rodzinnego, należy skoncentrować się na solidnym rozumieniu instytucji. Arnold Gehlen, ze względu na swoją cenną pracę Urmensch und Spätkultur, w której m.in. w miejsce „bytu” wprowadza pojęcie instytucji, jest proponowany jako niezwykle pomocny w zrozumieniu wiążącej mocy instytucji. Ponadto wskazuje się punkty wyjścia do myślenia o rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem książek i przemyśleń takich autorów, jak m.in. C.S. Lewisa, Roberta Spaemanna i Martina Heideggera.
Bibliografia
Arendt Hannah, 1967, Vita activa, Piper, München. Google Scholar
Aristotle, Nicomachean Ethics. Google Scholar
Aristotle, Poetics. Google Scholar
Aristotle, Politics. Google Scholar
St. Augustine, De civitate Dei. Google Scholar
Chesterton Gilbert K., 1908, Orthodoxy, Dodd, Mead & Co., New York. Google Scholar
Cowling Maurice, 1963, Mill and Liberalism, Cambridge UP, Cambridge. Google Scholar
Delitz Heike, 2011, Arnold Gehlen, UVK, Konstanz. Google Scholar
Gehlen Arnold, 2004, Urmensch und Spätkultur, 6th ed., Klostermann, Frankfurt am Main. Google Scholar
Hegel Georg Wilhelm Friedrich, 1821, Grundlinien der Philosophie des Rechts, Nicolai, Berlin. Google Scholar
Heidegger Martin, 1962, Being and Time, transl. J. Macquarrie & E. Robinson, HarperCollins, New York. Google Scholar
Heidegger Martin, 1984, Sein und Zeit, 15th ed., Niemeyer, Tübingen. Google Scholar
Hildebrand Dietrich von, 2009, The Nature of Love, transl. J.F. Crosby & J.H. Crosby, St. Augustine`s Press, South Bend. Google Scholar
Lewis C.S., 2004, The Chronicles of Narnia, HarperCollins, New York. Google Scholar
Lewis C.S., 2001, Mere Christianity, HarperCollins, New York. Google Scholar
MacIntyre Alasdair, 1984, After Virtue, 2nd ed., University of Notre Dame Press, Notre Dame. Google Scholar
MacIntyre Alasdair, 2002, A Short History of Ethics, 2nd ed., Routledge, London / New York.
Crossref
Google Scholar
Marquard Odo, 1986, Apologie des Zufälligen, Reclam, Stuttgart. Google Scholar
Marquard Odo, 2000, Philosophie des Stattdessen, Reclam, Stuttgart. Google Scholar
Pippin Robert B., 2000, Henry James and Modern Moral Life, Cambridge UP, Cambridge. Google Scholar
Plato, Alcibiades. Google Scholar
Ritter Manfred, 2003, Das bürgerliche Leben. Zur Aristotelischen Theorie des Glücks, in: Metaphysik und Politik, Suhrkamp, Frankfurt am Main. Google Scholar
Ross Sir David, 1995, Aristotle, 6th ed., Routledge, London / New York. Google Scholar
Schnädelbach Herbert, 1983, Philosophie in Deutschland 1831-1933, Suhrkamp, Frankfurt am Main. Google Scholar
Sedlmayr Hans, 1978a, Das Problem der Zeit. Die wahre und die falsche Gegenwart, in: Kunst und Wahrheit, Mäander, Mittenwald. Google Scholar
Sedlmayr Hans, 1978b, Kunstgeschichte als Geistesgeschichte, in: Kunst und Wahrheit, Mäander, Mittenwald. Google Scholar
Sedlmayr Hans, 1998, Verlust der Mitte, 11th ed., Otto Müller, Salzburg. Google Scholar
Spaemann Robert, 1998, Glück und Wohlwollen, 4th ed., Klett-Cotta, Stuttgart. Google Scholar
Spaemann Robert, 2000, Happiness and Benevolence, transl. A. Madigan S.J., T & T Clark, Notre Dame. Google Scholar
Spaemann Robert, 2002, Über den Mut zur Erziehung, in: Grenzen, 2nd ed., Klett-Cotta, Stuttgart. Google Scholar
International Theological Institute Universität Wien (Austria)