DETERMINANTS OF EFFICIENT ACTIVITY OF THE FAMILY BUSINESSES IN SPAIN, POLAND, TURKEY AND LATVIA

Magdalena Wysocka

Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0001-6485-3334


Abstract

Family businesses are dominant entities in the economies of individual countries. The article presents specific features and main tools for efficient management of family businesses. Based on literature studies, it was found that there are no significant differences in the characteristics of these entities in Spain, Poland, Turkey and Latvia. In the owners’ opinion (who may also be the managers of these entities), the efficiency of their actions is determined mainly by the system of values important for family members, including values which are significant for all stakeholders of the family business.


Keywords:

family, family enterprise, value system, efficient operation


Baltic News Network, 2017 [online], dostęp: 21.05.2018, <http://bnn-news.com/kpmg-study-family-businesses-in-latvia-are-more-optimistic-than-businesses-in-europe-163304>.
Beckman Suzanne, Morsing Mette, Reich Lucia, 2006, Strategic CSR communication: an emerging field, w: Mette Morsing, Suzanne Beckmann (red.), Strategic CSR Communication, DJØF Publishing, Copenhagen.
Berrone Pascual, Cruz Cristina, Gómez-Mejía Luis R., 2012, Socioemotional wealth in family firms: A review and agenda for future research, Family Business Review, nr 25, s. 258–279.
Cappuyns Kristin, 2002, Family business in Spain, Families in Business, nr 06. Family Business Summary of partner national researches [online], 21.05.2018, <https://cocoate.com/sites/cocoate.com/files/fam_biz_research_summary.pdf>.
Firmy rodzinne w Polsce, 2015, PARP, Warszawa.
Innowacyjne zarządzanie, 2013, opracowanie redakcyjne, Relacje – Magazyn Firm Rodzinnych nr 1/2013, s. 29.
KPMG’s family business monitoring study; Baltic News Network. 2017, [online], dostęp: 21.05.2018, <http://bnn-news.com/kpmg-study-family-businesses-in-latvia-are-more-optimistic-than-businesses-in-europe-163304>.
Kieżun Witold, 2007, Sprawne studiowanie nauki zarządzania, Współczesne Zarządzanie, nr 1, s. 87–95.
Kieżun Witold, 1997, Sprawne zarządzanie organizacją. Zarys Teorii i praktyki, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
Klimek Jan, 2014, Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Difin, Warszawa.
Kotarbiński Tadeusz, 1961, Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Ossolineum, Warszawa.
Kowalewska Anna (red.), 2009, Firmy rodzinne w polskiej gospodarce – szanse i wyzwania, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Lewandowska Adrianna, Wyszogrodzki Piotr, 2015, 10 mechanizmów ładu rodzinnego (Family Governance) w firmach rodzinnych, Instytut Biznesu Rodzinnego, Poznań, w: PWC Polska [online], dostęp: 05.08.2018 <https://www.pwc.pl/pl/pdf/10-mechanizmow-ladu-rodzinnego.pdf>.
Mandl Irene, 2008, Overview of Family Business Relevant Issues, Austrian Institute for SME Research, Vienna.
Olejnik Stanisław, 1962, Poglądy etyczne prof. Tadeusza Kotarbińskiego, Znak, nr 14, s. 506–526.
Ossowska Maria, 1959, Główne modele systemów etycznych, Studia Filozoficzne, nr 4, s. 3–21.
Penc Józef, 1997, Leksykon biznesu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa.
Popczyk Wojciech, Popczyk Alicja, Przedsiębiorstwo rodzinne – determinanty dalszego rozwoju w gospodarce polskiej, Uniwersytet Łódzki, Financial Services, Good for Business, Latvia,
Markets and Companies, Transport, w: The Baltic Course, 2015 [online], dostęp: 21.05.2018, <http://www.baltic-course.com/eng/good_for_business/?doc=109838>.
Safin Krzysztof, 2006, Przedsiębiorstwo rodzinne – istota i zachowania strategiczne, Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego, Wrocław.
Schulze William S., Lubatkin Michael H., Dino Richard N., 2003, Toward a Theory of Agency and Altruism in Family Firms, Journal of Business Venturing, nr 18 (4), s. 473–490.
Sobiecki Roman, 2010, Jak uczyć przedsiębiorców – na podstawie przedsiębiorczości rodzinnej, Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, nr 3, s. 32–39.
Sobiecki Roman, Kargul Andrzej, Kochanowska Joanna, 2014, Przedsiębiorstwo rodzinne – definicje i stan wiedzy, w: Roman Sobiecki (red.), Przedsiębiorstwo rodzinne w gospodarce globalnej, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Starnawska Marzena, Popowska Magdalena, 2015, O mniej lub bardziej słodkim cukrze, czyli kilka uwag o odpowiedzialności społecznej firm rodzinnych i przedsiębiorstw społecznych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 848, Ekonomiczne Problemy Usług, nr 116, s. 180–190.
Więcek-Janka Ewa, 2013a, Firmy rodzinne – przedsiębiorczość długowieczna, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. 14, z. 3, s. 259–274, w: Przedsiębiorczość i Zarządzanie [online], dostęp: 20.05.2018, <http://piz.san.edu.pl>.
Więcek-Janka Ewa, 2013b, Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi, Rozprawy nr 488, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań.
Winnicka-Popczyk Alicja, 2013, Rola rodziny w zarządzaniu własnym biznesem, Magazyn Firm Rodzinnych, nr 1, s. 3.
Wojtyła Karol, 1983, Elementarz etyczny, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.
Zieleniewski Jan, 1978, Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do teorii organizacji i kierowania, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Yelkikalan Nazan, 2006, Aile Şirketlerinde Çatışma ve Bir Çözüm Önerisi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, nr 2(12), s. 195–209.

Published
2019-12-13

Cited by

Wysocka, M. (2019). DETERMINANTS OF EFFICIENT ACTIVITY OF THE FAMILY BUSINESSES IN SPAIN, POLAND, TURKEY AND LATVIA. Forum Teologiczne, 20, 61–73. https://doi.org/10.31648/ft.4803

Magdalena Wysocka 
Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0001-6485-3334