Kult świętych jako potwierdzenie jednoznacznego monoteizmu
Jacek Salij, O. Profesor
Wydział Teologiczny, UKSW w WarszawieAbstrakt
Już dla ojców Kościoła (por. Passio S. Polycarpi, a zwłaszcza dla św. Augustyna) kult świętych był przeciwieństwem kultów politeistycznych. Treścią artykułu jest przedstawienie biblijnego zakorzenienia obecnych w katolicyzmie pięciu aspektów kultu świętych:
1. Oddając cześć świętym, dziękujemy Bogu za to, że tak wiernie obdarzał swój Kościół poprzednich pokoleniach.
2. Nasze dziękczynienie przeniknięte jest błaganiem, ażeby Bóg również nas raczył obdarzać podobnie, jak niegdyś obdarzał naszych ojców i matki w wierze.
3. W kulcie świętych wyrażamy naszą wiarę, że święci modlą się za nas, zarazem ich samych prosimy o to, żeby się za nami wstawiali.
4. Wyrazem kultu świętych jest również oddawanie czci ich relikwiom,
5. oraz ich naśladowanie. Mówiąc najkrócej: Naśladując świętych, uczymy się tego, jak możemy i powinniśmy naśladować Chrystusa.
Słowa kluczowe:
monoteizm, politeizm, wstawiennictwo świętych, kult relikwii, św. AugustynBibliografia
Augustyn, Objaśnienia Psalmów, tłum. J. Sulowski, Warszawa 1986.
Męczeństwo św. Polikarpa, 17; w: Męczennicy, oprac. E. Wipszycka i M. Starowieyski, Kraków 1991.
Salij J., Cztery wymiary kultu świętych, w: idem, Matka Boża – aniołowie – święci, Poznań 2004, s. 155–171.
Salij J., Dzieje kultu świętych. Uwagi historyczno-dogmatyczne, w: Chrześcijańska odpowiedź na pytanie o człowieka, Poznań 1974.
Salij J., Monoteizm a oddawanie czci świętym, w: idem, Poszukiwania w wierze, Poznań 2000, s. 290–296.
Salij J., Relikwie świętych, w: idem, Wszechobecna miłość, Poznań 2011, s. 332–338.
Salij J., Wzywanie świętych a Boża wszechobecność, „W Drodze” 2011, nr 7, s. 126–131.
Wydział Teologiczny, UKSW w Warszawie