POJĘCIE „ATMOSFERY” JAKO PERSPEKTYWA DUCHOWEGO OTWARCIA WSPÓŁCZESNEJ RODZINY
Łukasz Bernard Sawicki
Pontificio Ateneo Sant'Anselmo, Rzym, WłochyAbstrakt
Niniejszy tekst jest próbą zastosowania ostatnio analizowanego w pewnych kręgach filozoficznych pojęcia „atmosfery” do pastoralnie rozumianej duchowości. W tym celu pierwsza część tekstu przedstawi ogólny zarys rozumienia samego pojęcia „atmosfery”. Na tej podstawie w części drugiej ukazane zostaną te aspekty owego pojęcia, które mogą być przydatne w opisie doświadczenia duchowego. W ostatniej, trzeciej części zaproponowane zostaną możliwości i perspektywy wykorzystania duchowego „potencjału” pojęcia „atmosfery” w doświadczaniu i kształtowaniu duchowych przeżyć rodziny – zarówno w aspekcie egzystencjalnym, jak i teologicznym czy pastoralnym.
Słowa kluczowe:
rodzina, atmosfery, duchowość, Amoris laetitiaBibliografia
Böhme Gernot, 1995, Atmosphäre: Essays zur neuen Ästhetik, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main Google Scholar
Böhme Gernot, 2006, Architektur und Atmosphäre, Brill, München. Google Scholar
Böhme Gernot, 2010, Atmosfere, estasi, messe in scena. L’estetica come teoria generale della percezione, Marinotti, Cortina d’Ampezzo. Google Scholar
Brookman, W.R., 2015, Orange Proverbs and Purple Parable, Wipf&Stock Publishers, Eugene (OR). Google Scholar
Franciszek, 2016, Posynodalna Adhortacja Apostlska „Amoris Laetitia” in: The Holy See [online], access: 29.12.2023 Google Scholar
Franciszek, 2017, Konstytucja Apostolska „Veritatis Gaudium” in: The Holy See [online], access: 29.12.2023, Google Scholar
Griffero Tonino, 2010, Atmosferologia. Estetica degli spazi emozionali, Mimesis Edizioni, Rome-Bari. Google Scholar
Kotler Philip, Atmospherics as a Marketing Tool, w: Journal of Retailing, Winter 1973–1974, ss. 48–64. Google Scholar
Maier Roberto, 2011, Esistere come abitare. La teologia in ascolto do Martin Heidegger e di Emmanuel Lévinas, tesi di licenza alla Facoltà Teologica dell’Italia Settentrionale. Google Scholar
Sawicki Łukasz, The Spiritual Potential of Moods, in Global Journal of Human Social Sciences (14.02.2020), access: 29.12.2023; https://socialscienceresearch.org/index.php/GJHSS/article/view/3310/3-The-Spiritual-Potential_JATS_NLM_xml. Google Scholar
Schaffer Raymond Murray, 1993, The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World, Destiny Books, Merrimac (MA). Google Scholar
Schmitz Hermann, 2014, Atmosphären, Verlag Karl Abel, München. Google Scholar
Schmitz Hermann, Müllan Rudolf Owen, Slaby Jan, (2011), Emotions Outside the Box: The New Phenomenology of Feeling and Corporeality, w: Phenomenology and the Cognitive Sciences 10 (2), ss. 241-259.
Crossref
Google Scholar
Swaminathan Vanitha, 2009, When Brand Personality Matters: The Moderating Role of Attachment Styles, in: Journal of Consumer Research, 35(6), 985–1002. https://doi.org/10.1086/593948
Crossref
Google Scholar
Tellenbach, Hubertus, 2013, L’aroma del mondo. Gusto, olfatto e atmosfere, Marinotti, Cortina d’Ampezzo. Google Scholar
Voorn Ronald J.J., 2013, What's this thing called love? Exploring the relationship between brand love, personality, and the propensity to anthropomorphize. Master thesis, University of Twente. Google Scholar
Wijaya Bambang Sukma, “Dimensions of Brand Image: A Conceptual Review from the Perspective of Brand Communication”, European Journal of Business and Management ISSN (Paper) 2222-1905 ISSN (Online) 2222-2839. 5. 55-65, 2013. Google Scholar
Pontificio Ateneo Sant'Anselmo, Rzym, Włochy
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.