Poetical Metaphor in the Inna Lisnianskaya’s Cycle of Poems Nebesnye stropy
Ewa Nikadem-Malinowska
Instytut Słowiańszczyzny Wschodniej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstract
The classical definition of metaphor by Aristotle, though imperfect, survived many
centuries. However, in 1980 the book of Mark Johnson and George Lakoff, Metaphors We
Live By, has changed the view of metaphor and its role in the communication and poetics.
One-shot metaphor, in the terminology of Lakoff, is a metaphor for single use which most
often relates to the language of poetry. Poetry as a discourse is inherently subjective and
highly creative and therefore, without any restrictions, may represent unique and surprising
images, that are unusual in the everyday communication. In the cycle of poems Небесные
стропы by Inna Lisnianskaya we are dealing with a creative combination of two metaphors
LIFE IS A JOURNEY and MOVEMENT IS A CHANGE, where Lisnianskaya also used the picture of
the angels hanging on the ropes in order to depict a man struggling with a number of cultural
and emotional dependences.
Keywords:
Lisnianskaya, poetry, language, cognitive analysis, metaphorReferences
P. Ricoeur, O sobie samym jako innym, Warszawa, PWN 2003, s. 22–23. Google Scholar
G. Lakoff, M. Johnson, Metaphors We Live By, Chicago, University of Chicago Press 1980; wyd.polskie: Metafory w naszym życiu, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy 1988. Google Scholar
J. Weizenbaum, Moglibyśmy mieć raj, Forum 2008, wyd. z 28 stycznia. Google Scholar
P. Stockwell, Cognitive Poetics: An Introduction, London 2002; wyd. polskie: Poetyka kognitywna.Wprowadzenie, Kraków, Universitas 2006. Google Scholar
R. Ingarden, O dziele literackim, Warszawa, PWN 1988, s. 410–411. Google Scholar
H.-G. Gadamer, Dziedzictwo Europy, Warszawa, Wyd. Spacja 1992, s. 52. Google Scholar
A. Malraux, Muzeum wyobraźni (fragmenty), Studia Estetyczne, t. 15, Warszawa 1978, s. 127. Google Scholar
Arystoteles, Etyka nikomachejska, Warszawa, PWN 1982, s. 210–214. Google Scholar
И. Лиснянская, Небесные стропы, Новый мир 2010, nr 2, s. 4–6. Google Scholar
I. Nowakowska-Kempna, Słowo poetyckie w badaniach kognitywnych, w: Kognitywizm w poetyce i stylistyce, red. G. Habrajska, J. Ślósarska, Kraków, Universitas 2006, s. 48. Google Scholar
Instytut Słowiańszczyzny Wschodniej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Most read articles by the same author(s)
- Ewa Nikadem-Malinowska, Magiczny świat Wieni Jerofiejewa (na podstawie poematu "Moskwa - Pietuszki") , Acta Neophilologica: No. I (1999): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, Visualisation of Loneliness in the Joseph Brodsky’s Poem Новые стансы к Августе in the Cognitive Perspective , Acta Neophilologica: No. XI (2009): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, Mental Spaces in the Poetry of Inna Lisnianskaya and Wisława Szymborska (on the Basis of Books of Poetry: Иерусалимская тетрадь and Tutaj) , Acta Neophilologica: No. XII (2010): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, The Concept of Sleep in the Inna Lisnianskaya’s Cycle of Poems Nepravilnyi venok , Acta Neophilologica: Vol. 1 No. XIX (2012): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, The Metaphor of an Echo in the Cycle of Poems Иерусалимская тетрадь of Inna Lisnianskaya , Acta Neophilologica: No. XIII (2011): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, PAN COGITO NA HORYZONCIE ZDARZEŃ. JĘZYK POETYCKI JOSIFA BRODSKIEGO I ZBIGNIEWA HERBERTA JAKO INSTRUMENT PROCESU MYŚLENIA , Acta Neophilologica: No. VI (2004): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, Quo Vadis, Culture? Deliberations on the Close of the Century , Acta Neophilologica: No. IV (2002): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, Hiob, czyli o sensie cierpienia w poezji Josifa Brodskiego , Acta Neophilologica: No. III (2001): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, A Word Conceptualization in Poetry of Inna Lisnyanskaya’s (on the Basis of the Cycle of Poems Слово без имени [A Word without a Name]) , Acta Neophilologica: Vol. 2 No. XIV (2012): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, Przeżycie estetyczne wobec rzeczywistości realnej jako inspiracja literacka (napodstawie wierszy „Motyl" i „Mucha” Josifa Brodskiego) , Acta Neophilologica: No. II (2000): Acta Neophilologica