Imagology and constructivism
Imagology and constructivism
Aleksander Kiklewicz
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztyniehttp://orcid.org/0000-0002-6140-6368
Abstract
The author considers the problem of creating images, namely its psychological and ontological aspects. Based on the assumption that mental representation is not a mimetic reproduction of objective reality, but a reference to mutually imputed collective knowledge, the author discusses various factors of this situation. The concept proposed by the author is based on presumption that the measure of the compatibility of the image and its designate is the content dispersion occurring in society, i.e. the number of different points of view. In the constructivist model, imaging is based on communication as a modus of the social system, in this case there is a diversification of viewpoints, and the compatibility of the image with its designate is close to 0.
Keywords:
semantics image mental representation imagology constructivismReferences
Arutiunowa, N. D. [= Арутюнова, Н. Д.] (1988), Типы языковых значений. Оценка. Событие. Факт. Москва.
Barandiaran, X./Di Paolo, E./Rhode, M. (2009), Defining Agency Individuality, Normativity, Asymmetry and Spatio-temporality in Action. In: Adaptive Behavior. 17 (5), 367-386.
Barnes, B./Bloor, D./Henry, J. (1996), Scientific Knowledge. A Sociological Analysis. London.
Bartmiński, J. (1998), Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem − na przykładzie stereotypu matki. W: Język a Kultura. XII, 63-83.
Bauer, Z. (2000), Gatunki dziennikarskie. W: Bauer, Z./Chudziński, E. (red.), Dziennikarstwo a świat mediów. Kraków, 143-173.
Bateson, G. (1996), Umysł i przyroda: jedność konieczna. Warszawa.
Bauer, Z./Chudziński, E. (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków.
Berger, P. L./Luckmann, T. (1966), The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. London.
Beutinger-Menzen, B. (2006), Fiktionen des Wirklichen. Eine soziologische Auseinandersetzung mit den Positionen des Radikalen Konstruktivismus. Hamburg.
Bronk, A. (1995), Fundamentalizm i antyfundamentalizm. W: Bronk, A. (red.), Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą. Lublin, 39-73.
Dębowski, J. (2010), Prawda i warunki jej możliwości. Olsztyn.
Faber, A./Mazlish, E. (2013), Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań.
Fleischer, M. (2005a), Media w perspektywie konstruktywizmu. W: 2K: Kultura i Komunikacja. 1-2, 10-33.
Fleischer, M. (2005b), Obserwator trzeciego stopnia. O rozsądnym konstruktywizmie. Wrocław.
Fleischer, M. (2007), Zarys ogólnej teorii komunikacji. W: Habrajska, G. (red.), Mechanizmy perswazji i manipulacji. Zagadnienia ogólne. Łask, 29-72.
Fleischer, M. (2008), Koncepty − elementy sterujące komunikacji. Wrocław.
Grochalska, A./Falkowski, A. (2008), Struktura typowości reklamy. Stabilność reklamy prasowej jako kategorii. W: Studia Psychologiczne. 46/2, 53-68.
Handke, R. (2008), Poetyka dzieła literackiego. Warszawa.
Huber, K. (1994), Image, czyli jak być gwiazdą na rynku. Warszawa.
Karaułow, J. N. [= Караулов, Ю. Н.], Общая и русская идеография. Москва.
Kiklewicz, A. (2004), Paradoksy społecznego charakteru języka. W: Wojtak, M./Rzeszutko, M. (red.), W kręgu wiernej mowy. Lublin, 69-79.
Kiklewicz, A. (2007), Aspekty teorii względności lingwistycznej. Olsztyn.
Kiklewicz, A. (2017), Znaczenie a prawda. Fantomy semantyczne. Olsztyn.
Kiklewicz, A. (2018), Jurij Łotman, Kultura, historia, literatura. Wybór, przekład i wstęp Bogusława Żyłki. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2017. W: Przegląd Wschodnioeuropejski. IX/1, 377-381 [rec.].
Kochan, M. (2007), Slogany w reklamie i polityce. Warszawa.
Kołszański, G. W. [= Колшанский, Г. В.] (1990), Объективная картина мира в познании и в языке. Москва.
Koszelew, A. D. [= Кошелев, А. Д.] (1996), Референциальный подход к анализу языковых значений. В: Московский лингвистический альманах. 1: Спорное в лингвистике. 82-194.
Kozłowska, A. (2005), Reklama. Od osobowości marki do osobowości konsumenta. W: Grzegorczyk, A. (red.), Instrumenty kształtowania wizerunku marki. Warszawa, 1-19.
Leersen, J. (2018), Imagologia: o zastosowaniu etniczności do nadawania światu sensu. W: Porównania. 2 (23), 9-28.
Mańczyk, A. (1982), Wspólnota językowa i jej obraz świata. Krytyczne uwagi do teorii językowej Leo Weisgerbera. Zielona Góra.
Maslow, A. (2006), Motywacja i osobowość. Warszawa.
Matsumoto, D./Juang, L. (2007), Psychologia międzykulturowa. Gdańsk.
Maturana, H. R./Varela, F. J. (1987), The tree of knowledge the biological roots of human understanding. Boston.
Musser, G. (2019), Rzeczywiste czy wirtualne? W: Świat Nauki. X, 22-26.
Muszyński, Z. (1996), Światy za słowami. Ich natura i porządek. W: Grzegorczykowa, R./Pajdzińska, A. (red.), Językowa kategoryzacja świata. Lublin, 27-45.
Nagel, T. (1974), What Is It Like to Be a Bat? In: The Philosophical Review. 83/4, 435-450.
Norman, B. J. [= Норман, Б. Ю.] (1987), Язык: знакомый незнакомец. Минск.
Nowak, P./Tokarski, R. (2007), Medialna wizja świata a kreatywność językowa. W: Nowak, P./Tokarski, R. (red.), Kreowania światów w języku mediów . Lublin, 9-35.
Olszanowski, P. (2008), Pamięć tunelowa obiektów emocjonalnych. W: Studia Psychologiczne. XLVI/4, 51-64.
Piaget, J. (2006), Studia z psychologii dziecka. Warszawa.
Płonkowski, T. (2006), Determinizm technologiczny − drugie pokolenie. W: Sokołowski, M. (red.), Definiowanie McLuhana. Media a perspektywy rozwoju rzeczywistości wirtualnej. Olsztyn, 49-61.
Podoroga, W. [= Подорога, В.] (2013), Метафизика ландшафта. Коммуникативные стратегии в философской культуре XIX-XX веков. Москва.
Precht, R. D. (2009), Kim jestem? A jeśli już, to na ile? Podróż filozoficzna. Poznań.
Ribaczikowa, E. E. [= Рябчикова, Е. Е.] (2018), Имагология как раздел литературоведческой компаративистики. В: Слово.ру: балтийский акцент. 9/2, 52–59.
Rokoszowa, J. (1997), Obraz świata we współczesnych teoriach językoznawczych. W: Biuletyn PTJ. LIII, 9-14.
Sawieliewa, I. M./Poletajew, A. W. [= Савельева, И. М./Полетаев, А. В.] (2008), Теория исторического знания. Москва.
Scheler, M. (1926), Die Wissensformen und die Gesellschaft. Leipzig.
Schmidt, S. J. (2003), Geschichten & Diskurse. Reinbeck.
Schütz, A. (1962), Collected Papers. Vol. 1. The Hague.
Sieliwierstowa, O. N. [= Селиверстова, О. Н.] (2004), Труды по семантике. Москва.
Skalski, T. (2002), Sprawcza funkcja języka. Z zagadnień naturalizacji umysłu i języka. Łódź.
Stemplewska-Żakowicz, K./Zalewski, B./Suszek, H. i in. (2009), Relacyjnie ustrukturalizowany umysł. Model teoretyczny. W: Przegląd Psychologiczny. 52/1, 69-85.
Welton, D. (2011.), Can a Top-Down Phenomenology of Intentional Consciousness Be Integrated with a Bottom-Up Phenomenology of Biological Systems? In: Philosophy Today. 55, 102-113.
Zimmermann, K. (2006), Wilhelm von Humboldts Verstehens- und Wortbegriff. Eine konstruktivische Sprachtheorie avant la lettre. In: Beiträge zur Geschichte der Sprachwissenschaft. 16, 263-284.
Żyłko, B. (2017), Słowo wstępne. W: Łotman, J. Kultura, historia, literatura. Gdańsk, 7-28.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
http://orcid.org/0000-0002-6140-6368
Most read articles by the same author(s)
- Aleksander Kiklewicz, Fascination as a category of communication in Internet (on example of the Russian portal Rambler.ru) , Przegląd Wschodnioeuropejski: Vol. 9 No. 2 (2018): East European Review
- Aleksander Kiklewicz, Text fragmentation as a measure of persuasivity in the information services in Internet , Przegląd Wschodnioeuropejski: Vol. 8 No. 1 (2017): East European Review
- Aleksander Kiklewicz, Poland vs. Russia: mutual evaluation (on the basis of the corpus analysis) , Przegląd Wschodnioeuropejski: Vol. 8 No. 2 (2017): East European Review
- Aleksander Kiklewicz, Polish and Russian School of Cultural Linguistics: Similarity and Differences of Approaches , Przegląd Wschodnioeuropejski: Vol. 10 No. 2 (2019): Przegląd Wschodnioeuropejski Tom 10 Nr 2 (2019)
- Aleksander Kiklewicz, Propositional-semantic structures in Bulgarian, Polish and Russian sentences based on predicates in the form of verba cogitandi and verba sentiendi , Przegląd Wschodnioeuropejski: Vol. 9 No. 1 (2018): East European Review
- Aleksander Kiklewicz, Typology of syntactic realization forms of propositional argument (on the example of Russian emotional verbs) , Przegląd Wschodnioeuropejski: Vol. 10 No. 1 (2019): East European Review
- Aleksander Kiklewicz, Helena Pociechina, Language creativity of the protest discourses in Belarus after the 2020 presidential election , Przegląd Wschodnioeuropejski: Vol. 12 No. 1 (2021): East European Review
- Aleksander Kiklewicz, Active processes in the terminology of modern linguistics , Przegląd Wschodnioeuropejski: Vol. 11 No. 1 (2020): Przegląd Wschodnioeuropejski
- Aleksander Kiklewicz, Dorota Szumska, The Moscow Semantic School and the Polish School of Semantic Syntax: the metalinguistic reconnaissance , Przegląd Wschodnioeuropejski: Vol. 14 No. 1 (2023): East European Review
- Aleksander Kiklewicz, About conjunctive use of disjunctive conjunctions (based on Polish and Russian languages) , Przegląd Wschodnioeuropejski: Vol. 12 No. 2 (2021): East European Review