MARINA TSVETAEVA’S MUSICAL AND SYNAESTHETIC SPACE IN MY MOTHER AND MUSIC, HER AUTOBIOGRAPHICAL ESSAY
Grzegorz Ojcewicz
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie / University of Warmia and Mazury in OlsztynAbstract
The author presents Marina Tsvetaeva’s musical and synaesthetic space on the basis of My Mother and Music, her autobiographical essay. Synaesthesia, although present in the life of Tsvetaeva as a young child and adult poet, is not especially depict-ed in this particular piece of work. The writer chose her memories which encompass a significant period of time from her birth to her 42nd birthday as her main narrative focus. The musical sphere of the young child was presented through the piano and its attributes (the keyboard, pedals, music stand, metronome, notes, piano stool), which were a source of various – both positive and negative – experiences for this sensitive girl. Marina Tsvetaeva’s mother, unfulfilled as a pianist, undoubtedly played a toxic role in her musical education. Maria Tsvetaeva “drowned and killed her daughters with music”, making them feel an organic resistance towards required physical and mental efforts far too great for their age. The situation changed after her mother’s death when Marina could pour all her love for music into incredibly original lyric poetry, becoming one of the greatest writers of the 20th century.
Keywords:
Marina Tsvetaeva, music, synesthesia, childhood, poetry, toxic motherReferences
Brodski Josif. 2005. Tragiczne „Nie” Cwietajewej. Tłum. Pomorski A. „Zeszyty Literackie” R. XXIII, nr 4(92): 52-55.
Cameron Alasdair D. 2005. Psychiatria. Red. wyd. pol. Sidorowicz S.K. Wrocław: Else-vier Urban & Partner.
Cvetaeva Marina. 1935. Mat’ i muzyka. „Sovremennye zapiski” kn. LVII: 241-266 [Цве-таева Марина. 1935. Мать и музыка. „Современные записки” кн. LVII: 241-266].
Cvetaeva Marina. 1994-1995. Sobranie sočinenij: V 7 tt. Moskva: „Èllis Lak” [Цвета-ева Марина. 1994-1995. Собрание сочинений: В 7 тт. Москва: „Эллис Лак”]. W: http://tsvetaeva.lit-info.ru/tsvetaeva/proza/mat-i-muzyka.htm [Dostęp 27 IX 2019].
Efron Gieorgij. 2019. Dzienniki 1940-1943. T. I: Rok 1940. Tłum. z ros., red. i oprac. nauk. Ojcewicz G. Szczytno: Wydawnictwo „GregArt”.
Feiler Lily. 1998. Marina Cvetaeva. Per. s ang. Cymbal I.A. Rostov-na-Donu: „Feniks” [Фейлер Лили. 1998. Марина Цветаева. Пер. с анг. Цымбал И.А.Ростов-на-Дону: „Феникс”].
Głowiński Michał, Kostkiewiczowa Teresa, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz. 2002. Podręczny słownik terminów literackich. Warszawa: OPEN.
Janczuk Elena. 2013. Język poetycki Mariny Cwietajewej. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Maciejewski Zbigniew. 1982. Proza Maryny Cwietajewej jako program i portret artysty.Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ojcewicz Grzegorz. 2018. Z filologii śledczej. Marina Cwietajewa jako świadek w spra-wie o zabójstwo Ignacego Reissa w świetle dwóch protokołów przesłuchania. „Studia Rossica Gedanensia” nr 5: 279-315.
Piwkowska Anna. 2017. Wyklęta. Poezja i miłość Mariny Cwietajewej. Warszawa: Iskry.
Przetacznikowa Maria, Spionek Halina. 1975. Wiek poniemowlęcy. W: Psychologia roz-wojowa dzieci i młodzieży. Red. Żebrowska M. Warszawa: PWN: 343-415.
Rimbaud Arthur. 2019. Samogłoski. W: https://literatura.wywrota.pl/wiersz-klasyka/16427-artur-rimbaud-samogloski.html [Dostęp 12 X 2019].
Słownik rodzajów i gatunków literackich. 2006. Red. Gazda G. i Tynecka-Makowska S. Kraków: Universitas.
Szewczuk Włodzimierz. 1984. Psychologia zapamiętywania. Badania eksperymentalne. Warszawa: PWN.
Wierszyłowski Jan. 1981. Psychologia muzyki. Warszawa: PWN.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie / University of Warmia and Mazury in Olsztyn
Most read articles by the same author(s)
- Grzegorz Ojcewicz, Sergey Yesenin’s Black Man Translated by Adam Pomorski as the Second Element of the Polish Translated Series , Acta Neophilologica: Vol. 1 No. XIX (2012): Acta Neophilologica
- Grzegorz Ojcewicz, Every Road Comes to its End: A Tragic Haven for Remigrant Marina Tsvetaeva in Yelabuga in the Context of The Diaries of Georgy Efron , Acta Neophilologica: Vol. 2 No. XXI (2019): Acta Neophilologica
- Grzegorz Ojcewicz, The Latest Version of Circumstances and Cause of Death of Sergey Yesenin. From Order to Exhumation , Acta Neophilologica: No. XIII (2011): Acta Neophilologica
- Grzegorz Ojcewicz, Sergei Yesenin’s Black Man as a Text about the Battle of the Good and the Evil. Genesis. History. Interpretation , Acta Neophilologica: No. XII (2010): Acta Neophilologica
- Grzegorz Ojcewicz, ПЛЕМЯ ЗНАКОМОЕ И НЕЗНАКОМОЕ, ИЛИ ЗИНАИДА ГИППИУС О РУССКИХ И СОВЕТСКИХ ПИСАТЕЛЯХ С ПЕРСПЕКТИВЫ 1924 ГОДА , Acta Neophilologica: Vol. 1 No. XXI (2019): Acta Neophilologica
- Grzegorz Ojcewicz, The swastika and sexuality of fascism in Yaroslav Mogutin’s conception , Acta Neophilologica: No. VII (2005): Acta Neophilologica
- Grzegorz Ojcewicz, Satire on the Swedish Princess Anna Vasa Being a Source of Knowledge about „An Ugly Witch” , Acta Neophilologica: Vol. 1 No. XV (2013): Acta Neophilologica
- Grzegorz Ojcewicz, “THE ONLY THING THAT SADDENS ME IS THE THOUGHT OF YOUR SORROW.” LETTERS FROM THE CONCENTRATION CAMP WRITTEN BY MOTHER MARIA (ELIZAVETA SKOBTSOVA) TO HER MOTHER , Acta Neophilologica: Vol. 2 No. XVI (2014): Acta Neophilologica
- Grzegorz Ojcewicz, David Syndrome. James Baldwin in the West and in Russia , Acta Neophilologica: No. VIII (2006): Acta Neophilologica
- Grzegorz Ojcewicz, Hymn to the Word by Roman Brandstaetter, or What Comes First? , Acta Neophilologica: Vol. 2 No. XIV (2012): Acta Neophilologica