METAFORA ECHA W CYKLU WIERSZY ИЕРУСАЛИМСКАЯ ТЕТРАДЬ INNY LISNIANSKIEJ
Ewa Nikadem-Malinowska
Instytut Słowiańszczyzny Wschodniej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieАннотация
In the year 2004 Inna Lisnianskaya created a cycle of poems Иерусалимская тетрадь (The Jerusalem Notebook). It consists of forty three poems. The title of the cycle, the place of its creation, opening and closing poems and dedication constitute on an aesthetic whole that is built on the megametaphor me is an echo. The importance of this metaphor, which is the basic figure of the poetic language, arises from the process of interpretation, so is inherently subjective. By drawing attention to the issue of interpretation, cognitivism emphasizes the role subjectiviza- tion as the basis for semantic extensions, and conceptualization. Important role for the conceptuali- zation of the analyzed cycle plays the closed composition. By repeating the sounds of different places and times the lyrical body sees itself as an echo of the spacetime. In this way, a metaphor me is an echo becomes the primary metaphor of the cycle.
Ключевые слова:
Inna Lisnianskaya, poetry, metaphor, cognitivismБиблиографические ссылки
Owidiusz, Przemiany, Warszawa 1995, s. 72.
И. Лиснянская, Из первых уст. Беседу вела Ольга Постникова, Вопросы литературы 1997, nr 6, s. 106.
Platon, Obrona Sokratesa, w: idem, Dialogi, t. 1, Warszawa 2005, s. 205.
И. Лиснянская, Небесные стропы, Новый мир 2010, nr 2, s. 3-7.
И. Лиснянская, Иерусалимская тетрадь, Москва 2005 [dalej: Ит], s. 7.
Por. R.W. Langacker, Wykłady z gramatyki kognitywnej, Lublin 1995, s. 18-19.
J.R. Taylor, Gramatyka kognitywna, Kraków 2007, s. 13.
И. Лиснянская, Эхо. Стихотворения, Москва 2005.
И. Лиснянская, Иерусалимская тетрадь, Москва 2005
Instytut Słowiańszczyzny Wschodniej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)
- Ewa Nikadem-Malinowska, METAFORA POETYCKA W CYKLU WIERSZY INNY LISNIANSKIEJ НЕБЕСНЫЕ CТРОПЫ , Acta Neophilologica: Том 1 № XV (2013): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, Magiczny świat Wieni Jerofiejewa (na podstawie poematu "Moskwa - Pietuszki") , Acta Neophilologica: № I (1999): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, OBRAZOWANIE SAMOTNOŚCI W WIERSZU JOSIFA BRODSKIEGO НОВЫЕ СТАНСЫ К АВГУСТЕ W UJĘCIU KOGNITYWNYM , Acta Neophilologica: № XI (2009): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, PRZESTRZENIE MENTALNE W POEZJI INNY LISNIANSKIEJ I WISŁAWY SZYMBORSKIEJ (NA PODSTAWIE TOMIKÓW POETYCKICH ИЕРУСАЛИМСКАЯ ТЕТРАДЬ I TUTAJ) , Acta Neophilologica: № XII (2010): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, KONCEPT SNU W CYKLU WIERSZY INNY LISNIANSKIEJ НЕПРАВИЛЬНЫЙ ВЕНОК , Acta Neophilologica: Том 1 № XIX (2012): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, PAN COGITO NA HORYZONCIE ZDARZEŃ. JĘZYK POETYCKI JOSIFA BRODSKIEGO I ZBIGNIEWA HERBERTA JAKO INSTRUMENT PROCESU MYŚLENIA , Acta Neophilologica: № VI (2004): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, QVO VADIS, KULTURO? ROZWAŻANIA NA KONIEC WIEKU , Acta Neophilologica: № IV (2002): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, Hiob, czyli o sensie cierpienia w poezji Josifa Brodskiego , Acta Neophilologica: № III (2001): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, KONCEPTUALIZACJA SŁOWA W POEZJI INNY LISNIANSKIEJ (NA PODSTAWIE CYKLU WIERSZY CЛОВО БЕЗ ИМЕНИ) , Acta Neophilologica: Том 2 № XIV (2012): Acta Neophilologica
- Ewa Nikadem-Malinowska, Przeżycie estetyczne wobec rzeczywistości realnej jako inspiracja literacka (napodstawie wierszy „Motyl" i „Mucha” Josifa Brodskiego) , Acta Neophilologica: № II (2000): Acta Neophilologica